5 experter förutspår: Digital marknadsföring under 2020

Av Amanda Gossell

2019-12-13

Fem experter och en uppsjö med trendspaningar. År 2019 har varit ett händelserikt år som innehållit en ökad medvetenhet kring bland annat miljö- och klimatfrågor, datahantering och rättigheter kring integritet. Men – 2019 är gårdagens nyheter, och istället är det dags att vända blad och fokusera på 2020.

För att du ska få en så bra start som möjligt på 2020, har våra digitala experter delat med sig av sina förutsägelser gällande digital marknadsföring under det kommande året. Så – på med läsglasögonen och gör dig redo att inspireras!

Digital marknadsföring under 2020

 

Våra experter har samlat sina topptrender – så detta är ett långt blogginlägg. Om du vill välja ett ämne som passar just dig, är det bara att scrolla ner till favoriten:

 APSIS Head of Creative Services – Fredrik Wremerth

 

Först ut är APSIS Head of Creative Services – Fredrik Wremerth – som arbetat inom digital marknadsföring i snart 13 år. Som vår alldeles egna e-postexpert, delar han här med sig av sina tankar och förutsägelser kring ämnet.

Interaktiv e-post innebär goda upplevelser för dina penumeranter

Framtiden för e-post stavas interaktivitet – något som kan attrahera dina prenumeranter att vilja stanna kvar som kunder. Interaktiva nyhetsbrev är nämligen en utmärkt metod för att bjuda in dina prenumeranter att vara med och skapa själva upplevelsen. Dessutom möjliggör det för dig, som avsändare, att be om feedback utan att vara påträngande.

Rörligt innehåll blir allt mer populärt

Att använda rörligt innehåll i en e-postkontext är både en populär och växande trend, men också en bra möjlighet att få fler klick och höja din öppningsfrekvens. Branschstatistik visar nämligen på att rörligt innehåll kan öka din öppningsfrekvens med ungefär +20% och din klickfrekvens med upp till +60%. 

Men – även om efterfrågan är stor, och det rörliga innehållet ständigt ökar i popularitet, är det värt att nämna att många av de stora e-postklienterna, såsom Gmail, Outlook och Yahoo, fortfarande inte erbjuder denna teknik och kod.

Gmail Annotations väcker dina kampanjer till liv

Längtar du efter att få dina e-postutskick att sticka ut lite extra? Gmails funktion “Annotations” kan göra det till verklighet. Denna funktion presenterar nämligen ett helt nytt sätt att kommunicera med dina prenumeranter – redan i inkorgen.

Med hjälp av bilder, företagets logotyp och erbjudanden, kan du göra dina kampanjer mer synliga för dina prenumeranter – innan de ens öppnat ditt e-postutskick. Genom att använda denna funktion är det stor chans att du ökar din öppningsfrekvens.

 

Intresserad av att förbättra din e-postmarknadsföring under 2020? Utforska möjligheterna med vårt nya Email Tool.

 

 

 

Frida Bogren – Marketing Operations på APSI. Samarbete mellan marknad och säljavdelningen.

 

Näst på tur står en mycket vanlig utmaning för många verksamheter – nämligen samarbetet mellan marknad- och säljavdelning. Därför har vi pratat med Frida Bogren – Marketing Operations på APSIS – om en av de största trenderna inom området. Frida har ett stort intresse för marknadsföring och anser det vara både hennes profession och hobby och just nu är hennes favoritämne Growth Marketing. Här kommer Fridas spaning gällande just samarbete mellan marknad- och säljavdelningen för år 2020.

Account-based Marketing – för den medvetna organisationen

Gällande B2B-marknadsföring under 2020 kommer det vara stort fokus på Account-based Marketing (ABM). Denna metod är dock inte helt ny. Men eftersom det hela handlar om mycket målinriktade insatser för strategiskt identifierade konton – kommer metoden med stor sannolikhet få ännu starkare fäste under 2020.

Men vad innebär det egentligen? Account-based marketing innebär att ett företag fokuserar på att prioritera de kunder och prospekt (konton) som på sikt genererar stort värde för företaget. Det innebär alltså att man lägger mindre tid på konton som inte skapar värde eller lönsamhet. 

För många av oss marknadsförare är statusen för ABM att vi antingen har insett, eller kommer inse,  att detta bör vara i topp när det kommer till prioriteringar. Varför? Jo, för att det handlar om två av de största utmaningarna inom digital marknadsföring, nämligen att:

  • Leverera en förtroendebyggande och personlig marknadsföringsupplevelse
  •  Förena sälj och marknad

Så – vilka resultat kan ABM leda till för en organisation?

  1. Det bygger en bro mellan sälj och marknad – detta då de två olika avdelningarna har samma tankesätt och jobbar mot samma mål
  2. Du kommer kunna kommunicera med dina kunder på ett mer riktat sätt – något som dina kunder förväntar sig år 2020
  3. Det kommer generera högkvalitativa leads för din organisation

ABM-metoden passar för företag i alla storlekar. Detta beror på att det finns flera olika sätt att gå tillväga: 1-2-1, segmenterat eller för en bredare målgrupp. Oavsett vilket du väljer, har de alla en sak gemensamt; samtliga fokuserar på förtroendebyggande och avkastning – på ett personligt sätt. Detta genom att rikta in sig på den målgrupp som både sälj och marknad är överens om är den viktigaste.

Marknadsförare och säljrepresentanter som har implementerat och arbetat med den här metoden, kan många gånger vittna om goda resultat – såsom hög ROI. Så, det är definitivt en metod som, på ett eller annat sätt, bör finnas med på varje företags digitala marknadsföringsagenda för 2020!

 

 

Sanna Ramfors – Senior Professional Services Consultant. Specialist på e-handel.

 

Vi har också pratat med Sanna Ramfors – Senior Professional Services Consultant. Sanna har en kandidatexamen i internationell marknadsföring och en magisterexamen i kommunikation. Och med 14 års erfarenhet i branschen, ser Sanna på digital marknadsföring som ett sätt att bygga starka band och  en möjlighet att sätta sig in i kundens perspektiv. Så här lyder hennes framtidsspaningar gällande e-handel år 2020:

Den nya, medvetna kunden

Den rådande miljöpåverkan av e-handel, och minskningen av dess koldioxidavtryck, kommer vara på tapeten år 2020. Under det senaste året har de nordiska konsumenterna reagerat starkt på miljöfrågor och termer som ordet “flygskam” indikerar att vi är snabba på att justera och anpassa våra konsumtionsmönster. White Monday har utmanat Black Friday, och företagsmodeller för e-handel dyker upp både här och var. Och detta är helt enkelt ett tydligt resultat av en ökad medvetenhet bland dagens konsumenter.

En annan, oundviklig e-handelstrend är den personaliserade köpupplevelsen med flexibla betalningsmetoder och flertalet leveransmöjligheter. Detta, i kombination med den ökade medvetenheten kring miljöfrågor, har redan nu öppnat upp för innovativa affärsverksamheter som till exempel full-service-stationer för paketleveranser. På dessa “stationer” kan kunder själva hämta ut sina paket eller prova produkterna direkt – i en miljö som öppnar upp för merförsäljning. Samtidigt erbjuds återvinningsbart förpackningsmaterial och möjligheten att returnera de varor de inte vill behålla. Beyond Us i Malmö och Box by Posti i Helsingfors är exempel på företag som anammat detta koncept. 

Ta del av hur du kan boosta din e-handel med hjälp av automatiserad marknadsföring

Efterfrågan på flexibilitet ökar

Idag förväntar sig de nordiska konsumenterna en rad olika, flexibla betalningsmetoder och monopolet på den traditionella kortbetalningen fortsätter att ifrågasättas. Kunderna förväntar sig dessutom flexibla leveransmöjligheter vilket innebär att e-handlare, som inte följer denna trend, kommer halka efter. Nya tjänster, som till exempel Early Bird, har effektiva leveranser nattetid så att kunden får sina produkter direkt på morgonen.  

E-handlare som är medvetna om vad som väntar dem, anpassar allt från förpackningsmaterial till den personliga upplevelsen – och ser dessutom till så att kunden alltid känner sig speciell. Det viktigaste är alltså att försäkra sig om att kunden upplever att deras onlineköp lever upp till deras individuella kriterier för ett meningsfullt köp. 

2020 är året då vi slutar se e-handeln som enbart ett billigare alternativ till de “riktiga butikerna”. Därför måste en framgångsrik online-upplevelse matcha den fysiska butikens standard. Om du lyckas med detta kommer du erbjudas oändliga möjligheter att sticka ut från mängden. Dessutom är det till stor fördel för nordiska e-handlare som kan kombinera trenden av platsnära shopping med smidiga e-handelstjänster.

Hur påverkar dessa e-handelstrender marknadsförare?

E-handeln har utvecklats från att ha varit en priskänslig bulkförsäljningskanal, till att nu gå mot att vara en viktig del av en personlig omnikanalsupplevelse. Det innebär att den också behöver “mogna” när det kommer till innehåll som stödjer mångfald och helt enkelt pratar med varje enskild kund. Och tack vare tillgängligheten till verktyg för beteendedata och automatisering, har marknadsförare stora möjligheter att skapa magi genom hela kundresan. 

Berätta din historia: Var äkta och transparent

Den lyckade online-upplevelsen kan enbart tillhandahållas genom kreativ storytelling – något som skärper varumärkesbilden och den tillhörande visionen. Genom att skapa kreativt innehåll – som gör det möjligt för kunden att associera sina värderingar och livsstilsval med online-köpupplevelsen – är du på mycket god väg. Eftersom tillströmningen av beteendedata ger möjlighet att omedelbart vidta åtgärder, och således komma närmare kunden, skapas en känsla av äkthet och uppriktighet som kommer ta dig långt när det kommer till dina marknadsföringsstrategier.  

Istället för att sträva efter den perfekta bilden som du planerat in i minsta detalj – vilket kan resultera i att dina kunder ser din automatiserade marknadsföring som just det: automatiserad och utlöst av en algoritm – vill de nordiska konsumenterna snarare ta del av transparens och vardagliga aktiviteter på ett företag. 

Detta är något som marknadsförare bör se som en möjlighet till att uppfinna spelets regler på nytt och alltså lägga krut på att göra varje köpresa online speciell. Och – glöm såklart inte att ha kul på vägen medan du omdefinierar relevansen av marknadsföring som en given del i nästa era av e-handel.

 

Digital Marketing Specialist Karin Lindell – om Sökmotoroptimering.

 

Den fjärde experten vi pratat med är vår Digital Marketing Specialist Karin Lindell – denna gång om SEO. Karin är i grunden fotograf med examen i antropologi, men fann tidigt intresse för marknadsföring och webbutveckling – detta för att kunna nå kunder i samband med fotograferandet. Hon insåg dock att marknadsföring var hennes grej och hon har nu sysslat med marknadsföring och SEO sen 2006. Detta är Karins tankar och förutsägelser gällande just sökmotoroptimering under 2020:

EAT-Faktorer blir en av de största SEO-snackisarna år 2020

Online-närvaron, och därmed konkurrensen, växer allt mer. Och utrymmet på SERP (Search Engine Result Page) för organiska sökresultat minskar efterhand som fler och fler företag inser värdet av bra SEM och SEO. Dessutom inser allt fler marknadsförare värdet av att använda “white-hat-SEO”.

Mycket tyder alltså på att fokus för sök år 2020 kommer vara en mix av att skapa och ansluta fler EAT-faktorer (gällande innehåll) – detta i kombination med förbättrad teknisk SEO för att optimera en hemsidas hastighet och indexerbarhet.

BERT – framtidens SEO-trend

En annan uppdatering, som vi faktiskt inte vet så mycket om än, är BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). Denna uppdatering tillkännagavs i slutet av oktober 2019, så vi kan med stor sannolikhet förvänta oss diskussioner om saken under de första månaderna av 2020. Så, håll ögon och öron öppna för BERT!

En annan sak som är bra att ha i åtanke inför 2020 är att sök fortfarande, och för alltid, handlar om att leverera det bästa och mest relevanta innehållet till användaren – vid rätt tidpunkt och på bästa möjliga sätt. Det kommer aldrig någonsin förändras!

“Greta-effekten”

Sist, men inte minst kommer vi med stor sannolikhet se en “Greta-effekt” (som i Greta Thunberg) i Googles algoritm. Google kommer alltså att premiera företag med stark auktoritet och en tydlig miljöprofil. Det må låta osannolikt, men det går faktiskt i linje med var Google gör i nuläget gällande organiskt sök med EAT.

Ps. Kom ihåg var du hörde det först!

 

 

Mohammed Raad, Digital Marketing Manager

 

Hur ser det då ut gällande den digital marknadsföringen? Mohammed Raad, Digital Marketing Manager, har över åtta års erfarenhet inom branschen. Med en stor passion för att använda och utveckla ekosystem för digital marknadsföring, är Mohammed rätt person att guida oss genom sina förutsägelser, på ämnet, för det kommande året.

Conversational Marketing ökar

Konversationer är kraftfulla! Faktum är att konversationer är, eller bör vara, ett kärnverktyg för företag som vill förbättra sin tillväxt. Conversational marketing är dock inte nytt på tapeten – vi har pratat om det i flera år. Men – anledningen till det förnyade intresset för ämnet, ligger i förändringen av våra kunders beteenden. 

Digital marknadsföring blir mer och mer direkt och brådskande, samtidigt som kunder fortfarande kräver personliga och lyhörda upplevelser. Men det går också i linje med de senaste teknologierna och framskridande machine learning-kapaciteter som möjliggör för företag att skapa storskalig conversational marketing. Detta gör det möjligt för företag att nå kundens på deras villkor. Här pratar vi om sann kommunikation i realtid, där kunden kan nå dig oavsett plats, kanal och tidpunkt.

Låt chatbots ta hand om enklare rutinuppgifter

En av de viktigaste trenderna, som ökat i takt med konversationsmarknadsföringens uppkomst, är användandet av chatbots. Chatbots är effektiva mjukvaruprogram som, i realtid, interagerar med besökare och kunder på en hemsida. Redan idag utnyttjar många företag kraften i att använda chatbots och allt pekar på att de kommer fortsätta göra det.

Det är dock viktigt att komma ihåg att chatbots ännu inte nått den nivå av intelligens som vi skulle önska. De rådande begränsningarna för chatbots visar alltså på att det ännu inte går att ersätta en levande person med en chatbot. 

Så, en trend som vi definitivt kommer se under 2020 är Hybrid Chatbots – en lösning där organisationer utnyttjar kraften hos människor och chatbots som arbetar – tillsammans. Enkelt uttryckt så tar dessa chatbots hand om enklare rutinuppgifter och möjliggör för “riktiga människor” att lägga sin tid på mer komplexa konversationer som faktiskt ger mervärde.


För att summera…

Något vi antagligen kan vara överens om är att utvecklingen av digital marknadsföring aldrig når ett slut: teknologierna förbättras och människor utvecklas. Och det är vi ganska glada för, eller hur? Vi ser verkligen fram emot att se vad 2020 har att erbjuda och vi hoppas att denna trendspaning bidragit med inspiration, motivation och ett par förberedande kunskaper inför det kommande året!

Får du inte nog av inspiration och kunskap inför det nya året? Kolla då in vårt onlinebibliotek fyllt av handböcker och guider!