4 tips: Så sticker du ut med din e-postmarknadsföring i julstressen.

Av APSIS

2014-11-27

Julen är en stor högtid även för e-postmarknadsförare. De marknadsförare som skickar julkampanjer via e-post konkurrerar inte bara med varandra om uppmärksamheten – de trängs även med mormors digitala julkort i inkorgen.

Här är 4 tips på hur du tränger igenom julbruset med din e-postmarknadsföring.

1. Krydda med extra relevans – tänk på dina prenumeranter

Relevans är alltid viktigt men i juletid är det rusningstrafik till inkorgen och då gäller det att sticka ut. Många företag bidrar till det ökade mailflödet med julkalendrar och kampanjutskick.

  • Definiera målet med ditt utskick i förväg: Vad vill du att dina mottagare ska göra? Ha en tydlig call to action.
  • Tänk utifrån och in; utgå ifrån vad dina mottagare har på sina önskelistor och inte vad du vill skicka ut.
  • Tajming är en annan framgångsfaktor. När har du mest trafik på hemsidan eller i butiken? Gör dina utskick när dina mottagare befinner sig i rätt sammanhang.
  • Skapa  VIP-känsla med unika erbjudanden som bara prenumeranterna får.

Inbox zero? Skulle inte tro det ...
 Hur många olästa mail har du?

2. Ämnesraden – du får bara en chans att göra ett första intryck

Ämnesraden är avgörande för om ditt utskick ska bli öppnat och läst. Se ämnesraden som omslagspappret till dina julklappar; vilket paket öppnar du först – ett grått skrynkligt bylte eller en glittrande gåva draperad i en slöja av förföriska färger?

Det ska finnas en tydlig koppling mellan ämnesraden och ditt innehåll. Ägna dig inte åt klickfiske  – att lova mer än du kan hålla eller locka med innehåll som inte finns –  annars riskerar du att mottagaren tappar förtroende för dina utskick och ditt varumärke.

Exempel:

  • Skriv kort och kärnfullt, helst under 50 tecken.
    Meningen ovan består av 48 tecken.
  • Det mest iögonfallande ska finnas med i de 2-3 första orden. 
    Exempel: Bara idag: 50 % på skjortor från ACME 
  • Siffror funkar 10 gånger av 10. Du läser ju den här artikeln om “4 tips”, eller hur?
    Exempel: Våra 3 bästa julklappar

3. Preheadern kompletterar ämnesraden

Preheadern är texten som visas tillsammans med ämnesraden i förhandsgranskningen. Du kan se den som ett julklappsrim som skapar nyfikenhet och förväntningar på ditt innehåll.

Du har 85-100 tecken på dig, så var lite mer beskrivande än i ämnesraden. Lyft innehåll som kompletterar ämnesraden, till exempel att du har fri frakt under hela december eller att dina kunder kan handla nu och betala i januari. Preheadern är extra viktig i mobilen där många gör sin första grovsortering.

Två exempel:

Med preheader

preheader-do-se.png

Här är en preheader som kompletterar ämnesraden och lockar till mer läsning.

Utan preheader

preheader-dont-se.png

Så ser det ut när preheadern saknas. Vilken version tror du får flest klick?

 

4. Julpynta ditt utskick

Se till att julstämningen följer med hela vägen in i mailet med ett juldekorerat sidhuvud. Ett exempel:

christmas-header-se.png
Skapa julstämning i inkorgen med en vinterlik bakgrund. Det behöver inte vara mer komplicerat än så här. 

Less is more

Betrakta ditt nyhetsbrev som en julgran som du kan pynta med tomtebloss och julkulor. Eller varför inte placera ut små tomteluvor här och var?

Men precis som med granar så vinner kvalitet över kvantitet. Pynta med stil och låt inte glittret skymma innehållet. 

Lycka till med julstöket!

Ho ho ho, finns det några snälla barn här?

Midvinternatten är hård och kall
så sprid lite värme med en julpyntad mall.
För detta ändamål har vi ett bra recept:
vi hjälper dig med design och koncept.

Hör av dig för 100 % ökad julstämning