3 smarta lösningar för e-postdesign

Av Noemi Gobel

2017-04-11

Vad kännetecknar bra e-postdesign? 

Vi på APSIS tycker att e-postdesign inte bara ska se snygg ut, den ska också lösa en konkret utmaning som företaget har. 

För att illustrera detta ställde vi en enkel fråga till våra e-postdesigners på Creative Services: vilka utmaningar har ni nyligen löst? 

Här kommer deras svar...

Stockholm Konserthuset Email Design | APSIS Blog

Så många bakgrundsfärger!

Konserthuset Stockholms utmaning kan låta ganska enkel: de ville att varje modul i deras nya e-postmall skulle vara anpassningsbar. I praktiken innebar detta att varje modul behövde förses med 40 (!) potentiella bakgrundsfärger (... vilket inte hör till vanligheterna inom e-postdesign). Konserthuset Stockholms syfte med de anpassningsbara modulerna var att använda en struktur med rutnät för att se till att deras utskick fick en mer modern look. 

 

Catella Email Design | APSIS Blog

Tabeller på små skärmar? 

Finansbolaget Catella skickar på regelbunden basis ut intressant innehåll till deras prenumeranter. Catella är verksamma i fondbranschen, vilket innebär att deras utskick ofta består av tabeller med siffror, statistik och procenttal.

Att lägga till en modul som kan hantera tabeller kan låta självklart och ganska simpelt. Men eftersom att vi lever i en tid där många läser mailen i mobilen var det viktigt att tabellerna i Catellas utskick presenterades på ett snyggt sätt i mindre skärmar, även om tabellerna innehåller flera kolumner. 

Våra e-postdesigners löste denna utmaning genom att lägga till omkringliggande element runt tabellerna. Därmed kan läsaren scrolla horisontellt i tabellerna när den öppnar meddelandet i telefonen. Problem solved! 

 

Evry Email Design | APSIS Blog

 

Gradienter och frigursatt text

De flesta företag som beställer en e-postdesign från oss har en tydlig grafisk profil. Detta innebär att det finns tydliga krav på hur e-postmallen ska se ut, redan innan arbetet med designen kommit igång. 

It-bolaget Evry har en distinkt grafisk profil i form av gradienta bakgrundsfärger till deras rubriker. För att e-postmallen skulle samspela med deras grafiska profil började våra e-postdesigners ta fram en speciallösning. 

Evry önskade även en skräddarsydd modul där texten anpassade sig till det omgivande objektet (så kallad figursättning). Modulen skulle användas för inbjudningar till events där texten ska presenteras i anslutning till figurer och andra objekt. 

Resultatet? En e-postmall som både uppfyller Evrys önskemål för att presentera text, samtidigt som designen stämmer överens med deras grafiska profil. 

Vill du veta mer om det senaste inom e-postdesign? Kolla in vår infograf som visar hur de globala designtrenderna samspelar med e-postdesign! Eller hämta vår designguide för digitala marknadsförare!