11 trendspaningar inom e-handel, Marketing Automation och MarTech inför 2018

Av APSIS

2017-12-14

2017 börjar lida mot sitt slut och vi vänder blad till 2018 och blickar framåt mot nya målsättningar, möjligheter och förväntningar. Som vi alla vet kan ett år göra stor skillnad i den digitala marknadsföringens snabba – men ack så spännande – värld.

Precis som förra året har vi bett tre digitala experter förutspå vilka trender som kommer ta branschen med storm under nästa år. Hur kommer Augmented Reality (AR) prägla kundupplevelsen? Är det dags för artificiell intelligens (AI) att ta fart på allvar? Och kommer mobilen bli den nya standarden inom e-handel?

Våra digitala experter Wilhelm Sahlberg, James Carter och Sofie Bjerkefeldt ger dig svaren!

Artificiell intelligens - från sci-fi till verklighet. 

Vad sägs om en maskin som självmant fattar beslut och bestämmer i vilken ordning vissa aktiviteter ska inträffa? För många hör en sån maskin hemma i en sci-fi-film snarare än hos en normal marknadsavdelning. Men faktum är att artificiell intelligens (AI) är här för att stanna. Redan idag kan tekniken hjälpa till att lösa några av de eviga knäckfrågorna inom digital marknadsföring: 
 
  • Vad är bäst tidpunkt för att kommunicera med en viss kund? 
  • Vilken enhet och vilken kanal föredrar dina kunder? 
 
I viss utsträckning kan marketing automation redan ge svar på dessa frågor, men när det gäller väldigt stora mängder data kommer du behöva en snabb hjärna som kan fatta intelligenta beslut. Om du inte redan gjort det, så är 2018 året som du bör fundera på att implementera AI som en del av din marknadsstrategi. 

Jag förutspår att fler företag kommer förutspå deras kunders resa. 

Att förutspå trender och framtida förändringar har hittills varit något som mest görs av institut,  men när vi blickar in i 2018 måste även marknadsföringssystem klara av att ligga steget före. Inom marketing automation handlar detta främst om att kunna förutspå vilket innehåll som i framtiden kommer passa en specifik individ, eller att förutse hur många steg som är optimalt för ett visst kundsegment, med mera. I teorin påminner “predictive analytics” om AI men i praktiken rör det sig om automatisering där framtida beslut ritas upp innan flödet kör igång.
 
Girl standing on the street with an iphone

Integrationer har aldrig varit viktigare. 

Precis som förra året så ligger integrationer kvar på topplistan över kommande trender. Antalet specialiserade verktyg blir allt fler och allt viktigare, men problemet att koppla ihop systemen kvarstår. Denna utveckling sker samtidigt som fler organisationer ställer om till en datadriven marknadsföring och samtidigt som den nya dataförordningen (GDPR) knackar på dörren. 

Aldrig har betydelsen av sammankopplade system och skapandet av en 360-vy över kunden varit större. Och om du lyckas finns en tydlig uppsida: kommunikationen med dina kunder kommer bli vassare och mer personlig.

Mer högkvalitativt innehåll behövs

Att innehållet spelar en avgörande roll för Marketing Automation är visserligen inget nytt. Men eftersom MA som tankesätt fullkomligt exploderade under 2017 kommer det krävas mer högoktanigt innehåll för att hålla igång maskineriet. Jag skulle inte bli förvånad om fokus kommer flyttas från att producera till att optimera innehållet och därmed se till att det verkligen leder till konverteringar.

Nyfiken på marketing automation? Våra digitala experter visar hur det går till. 

Omnikanal - Från Buzzword till Mainstream

Trots att e-post fortfarande ger bäst ROI av alla kommunikationskanaler så har vi under detta år sett att SMS på allvar slagit igenom som etablerad marknadsföringskanal (kolla bara in våra rekordsiffror från årets Black Friday).

Trenden lär fortsätta under 2018 eftersom företagen ser allt större fördelar med att synkronisera kommunikationen i flera kanaler. Därför kommer Marketing Automation gå steget längre och sprida ut sig över flera kanaler, något som tidigare inte varit så enkelt. Med dagens teknik och de nya möjligheterna kanal-mässigt så tror vi att omnikanal kommer vara nästa fenomen att ta steget från buzzword till mainstream.

Det definitiva genombrottet för Augmented Reality?

I slutet av 2016 förutspådde jag att 2017 skulle bli genombrottsåret för Augmented Reality. Det visade sig att jag inte var helt fel ute, under året som gått har flera AR-appar blivit tillgängliga med lanseringarna av Apple IOS 11 och Android ARCore. Tekniken gör det möjligt att skicka animerade pandor till nära och kära, titta på flygplan som åker tusentals meter ovanför oss eller slåss mot zombies i sommarstugan. Du nya sköna värld! 
 
Men AR erbjuder också mer än lättsamt tidsfördriv. Att använda AR i marknadsföringssyfte skapar nya sätt att förbättra varumärkesupplevelsen. Redan nu hjälper AR till att bidra till en smidigare shoppingupplevelse. Vi ser bland annat exempel som hjälper kunderna att placera virtuella möbler i sitt hem eller förstärka shoppingupplevelsen i den fysiska butiken. Tack vare AR minskar gapet mellan den fysiska och digitala kontakten med kunden.
 
Även om prognosen säger att antalet AR-användare kommer passera en miljard år 2021, befinner vi oss fortfarande i ett tidigt skede av AR-marknadsföring. Det är dock ingen vild gissning att populariteten kommer öka under 2018.

GDPR: Transparens, förtroende och samtycke.

Den 25 maj 2018 träder den nya dataskyddsförordningen (GDPR) i kraft. Det råder fortfarande en del oklarheter när det gäller dess konsekvenser - läs det här blogginlägget för mer information om APSIS och GDPR.  Hur som helst, under 2018 kommer vi att se ett större fokus primära datakällor, även i fall där företagen traditionellt sett använt sig av tredjeparts-data. Arbetet med att uppdatera kundernas samtycke har också börjat och kommer ta fart under första kvartalet 2018.
 
Lock on blue door
 
Intressant nog skiljer sig företagens sätt att hantera frågan om att uppdatera och se över samtycket (opt-in) från kunderna. Å ena sidan finns det företag som använder subtila sätt att fråga om opt-in i rädsla för förlora kunderna samtycke. Å andra sidan finns det företag som är så transparenta som möjligt och använder GDPR för att bygga sitt varumärke. Det här är kanske en liten indikation på att vissa företag har större självförtroende än andra. 
 
Hur som helst, med GDPR blir det viktigare än någonsin att leverera en god varumärkesupplevelse. En bra upplevelse bygger en långvarig relation som i sin tur bygger förtroende. Och med förtroende kommer kundens samtycke. 
 

Röstassistenternas intåg. 

Vårt sätt att interagera med tekniken förändras i snabb takt. Ett tecken på ett är den skenande efterfrågan på så kallade “röstassistenter” (Den röststyrda Echo Dot var Amazons toppsäljare under Black Friday 2017).
 
Under de senaste 20 åren har vi anpassat vårt språk för att få bättre träffar i sökmotorerna. Istället för att skriva "Vilken är den bästa familjebilen under 2018 i Sverige?", skulle vi skriva något i stil med ”Familjebil 2018 Sverige”. Men röstassistenternas intåg tvingar marknadsförare att änka bortom traditionell SEO och nyckelord.
 
De varumärken som redan nu väger in röstsökning i sin SEO-strategi kommer belönas under 2018. För de som inte har börjat tänka på röstsökning, är det kanske dags att börja nu.

Slutsatser inför nästa år. 

Ett år är väldigt lång tid när det gäller marknadsföring och teknisk utveckling. Kundermnas krav och beteende kommer säkerligen fortsätta att förändras i samma takt under nästa år. Därför finns en överhängande risk att nästa innovation är långt utanför vår radar. Som marknadsförare gäller det att vara agil och flexibel för att kunna utveckla proaktiva strategier samtidigt som det finns utrymme att reagera på nya tekniska innovationer. 
 

Fokusera på dynamiskt och personligt innehåll…

Trots vi snart vänder blad i kalendern kommer e-handlarnas fokus fortfarande ligga på att anpassa upplevelsen till varje besökares önskemål och behov. Men frågan är bara: hur ska detta gå till? De som lyckas skapa en dynamisk hemsida med tidsbesparande automatisering kommer i alla fall kunna överträffa kundernas förväntningar.

… som gör besökare till kunder. 

2018 kommer bli året de e-handlarna ger lite extra kärlek till den existerande kundbasen. Detta betyder bland annat att företagen kommer arbeta med kampanjer som går ut till kunder efter att de genomfört ett köp. Förvänta er också att företagen kommer leta efter innovativa sätt att omvandla besökare till kunder och influencers till varumärkes-ambassadörer. 
 
De som klarar av att engagera publiken med värdeskapande innehåll kommer få förtroendet som behövs för att öka konverteringarna. En nyckel till framgång under 2018 kommer bli att analysera det som redan fungerar  - och därefter maximera potentialen. 

Har du fortfarande inte satsat på mobilen?  

Repetera efter mig: Mobile first. Under senaste åren har vi gång på gång fått höra om hur viktigt det är att satsa på en mobil-vänlig shoppingupplevelse. Men än så länge har långt ifrån alla gjort slag i saken. Statistiken från årets Black Friday och Cyber Monday visar tydligt att mobilen håller på att vinna över desktop - även när det gäller handeln. När kunderna blir än mer otåliga måste företagen helt enkelt väga in den mobila upplevelsen.