Maj 07 | 4 Minuters läsning

SMS-marknadsföring: 8 tips för att maximera dina resultat

Att SMS är en kanal som skapar högt engagemang är ingen hemlighet. Men trots att kunden läser ditt meddelande är det inte säkert att budskapet kommer gå hem. Om du saknar en genomtänkt strategi kan dina kunder snarare uppleva ditt SMS som lite för påträngande.

Men!

Med en genomtänkt strategi blir SMS en effektiv marknadsföringskanal där du framstår som både tillmötesgående och serviceinriktad.

Så, vad krävs för att lyckas med SMS-marknadsföring? Svaret är lika enkelt som tråkigt: dina SMS måste vara relevanta.

Oavsett om du skickar ett informativt servicemeddelande eller insäljande kampanjerbjudande kommer mottagaren ställa sig en enda fråga: Är budskapet relevant för mig? Om svaret är ja, då har du bra förutsättningar att nå dina mål.

Precis som med all marknadsföring behöver du samla in data för att formulera relevanta budskap. Utöver det självklara - kundernas mobilnummer - bör du ha samlat in en handfull datapunkter som gör att du kan segmentera dina listor och därmed spetsa till dina budskap.  

Har du data och strategi på plats? Bra. Här kommer 8 snabba tips för att lyckas.

Tips #1: Segmentera dina listor innan du skickar ditt erbjudande

En stor fördel med SMS är att du enkelt och snabbt kan pusha ut aktuella erbjudanden och kampanjer. Men alla erbjudanden är inte för alla kunder. Och många är lite extra kräsna när företag eller organisationer hör av sig via SMS.

Säkerställ därför relevansen med ett par datapunkter som indikerar att kunden är redo att lyssna på dig. Senaste köpdatum, öppningar eller klick i nyhetsbrev och demografiska data är exempel som kan hjälpa dig att hitta rätt segment.

Tips #2: Gör det enkelt att genomföra köpet

Den mobila e-handeln växer så att det knakar och i takt med tillväxten blir SMS en allt mer självklar kanal för att driva trafik till din webbutik. Se därför till att länken såväl som rabattkoden är kort och enkel, samt att mottagaren landar på en mobilanpassad sida.

Tips #3: Ge alltid mottagaren chansen att avregistrera sig

Även om du har gjort hemläxan och tagit fram ett bra segment så kommer det finnas de som inte uppskattar reklam via sms. Se till att det är enkelt för kunderna att avregistrera sig från framtida utskick.

Tips #4: Gör SMS till en naturlig del av dina events

Alla som anordnar events vet att saker och ting kan ändras i sista stund. Förseningar, uppdateringar i schemat eller påminnelser om att fylla i utvärderingen - det finns många situationer där SMS är det snabbaste sättet att kommunicera. Så glöm inte att fråga efter deltagarnas mobilnummer när de fyller i registreringsformuläret!

Tips #5: Skicka en vänlig påminnelse till kunden

Många lever hektiska liv med välfyllda kalendrar. Att glömma tandläkartiden eller lunchmötet är lätt hänt. Med en påminnelse dagen eller morgonen innan minskar du risken för avbokningar, förseningar eller uteblivna besök. Dessutom får chansen att visa kunden att du ser fram emot mötet. Tänk på att skicka ut påminnelser i lagom tid och var tydlig med praktiska detaljer kring mötet.

Tips #6: Säg det kort och kärnfullt

Standardlängden för SMS är 160 tecken (även om det finns möjligheter att överskrida antalet). Alla som använder Twitter vet att begränsningarna har sina för- och nackdelar. Formatet tvingar användaren att bli konkret, samtidigt som begränsningen leder till att relevant information ofta uteblir. Säg bara det viktigaste och spara resten till en separat landningssida!

Tips #7: Var personlig när det passar

SMS är i sin natur ett personligt medium. Men ett personligt budskap är en sak, ett personligt tilltal är något annat. Bara för det är ett SMS betyder det inte att företaget och kunden är bästa kompisar. Var sparsam med dina emojis och tänk på att hålla dig inom ramarna för varumärkets tone-of-voice ;)

Tips #8: Schemalägg dina SMS efter kundernas behov

Även om varje kund är unik, så går det oftast att hitta mönster i beteenden eller köp-cykler. Med rätt analys kan du förutspå när kunden är i behov av dina varor eller tjänster. Exempel? Låt säga att du driver en frisörsalong där du vet att en genomsnittlig kund klipper sig med ungefär sju veckors intervall. Varför inte schemalägga ett SMS när det gått sex veckor sedan förra besöket?

Vill du att SMS ska vara en naturlig del av din marknadsföringsstrategi? Vi kan hjälpa dig!