"Vi valde APSIS på grund av systemets användarvänlighet."


Suomen Vahinkovakuutus är ett försäkringsbolag som levererar skräddarsydda försäkringstjänster till deras partners. Företaget erbjuder även privata skadeförsäkringar till konsumenter via deras egna varumärken POP Insurance och Säästöpankki Insurance

Girl with mobile phone

Utmaning


Företagets befintliga kommunikation med kunder sträckte sig till att skicka fakturor och försäkringsdokument. Därför ansåg företaget att det fanns ett behov att etablera en regelbunden och meningsfull kommunikation som kunde upprätthålla kundernas tillfredställelse.

Lösning

Suomen Vahinkovakuutus behov möttes med APSIS Pro och deras tilläggsfunktioner Survey och Trigger. Företaget valde även att lägga till Transactional Email som stödjer automatiserade utskick och som gör det möjligt att samla in viktig information som kan öka kundernas tillfredsställelse.

Resultat

Suomen Vahinkovakuutus beslutade att använda APSIS i syfte att stärka kommunikationen med kunder samt öka chansen till merförsäjlning. "Vi valde APSIS på grund av systemets mångsidighet och användarvänlighet. Möjligheten att skicka automatiserade meddelanden var också en viktig faktor i valet av APSIS ", säger Helena Tielinen, Marketing & CRM Planner på Suomen Vahinkovakuutus.

Suomen Vahinkovakuutus använder APSIS funktioner för flera syften. De skickar allt från ett automatiserade meddelanden till nya kunder, till lansering av kampanjer, undersökningar och internkommunikation.

"När du köper en försäkring från POP Insurance får du en serie med automatiska välkomstbrev som innehåller massor av nyttig information om försäkringen och dess servicetjänster. För oss ger automatiska meddelanden också en bra möjlighet till ökad försäljning. Vi kan exempelvis erbjuda en hemförsäkring till en kund som nyligen köpt en bilförsäkring. Välkomstbrev är ett effektivt sätt att stärka relationen med nya kunder. Öppningsfrekvensen för våra utskick är nästan 70%", Tielinen säger.

Suomen Vahinkovakuutus använder också APSIS Pro Survey för att göra undersökningar där de ber kunderna att rekommendera företaget för andra aktörer. Undersökningarna används också för att göra interna enkäter till personalen. "För oss är det viktigt att vi inte bara kommunicerar med våra kunder via våra fakturor. Utöver de automatiserade meddelandena har vi också skickat riktade kampanjer med goda resultat. Våra öppningsfrekvenser för dessa kampanjer har varit cirka 40% och vår klickfrekvens har varit runt 25-30%. Detta visar tydligt att e-post en mycket viktig kanal för oss när det gäller merförsäljning till befintliga kunder, tillägger, Tielinen.

Suomen Vahinkovakuutus använder även APSIS för att kommunicera med B2B-kunder så som bilverkstäder. ”Vi följer alltid upp resultaten av de e-postmeddelanden som vi skickar ut. Vi utvecklar, testar och optimerar för att hitta nya sätt att använda APSIS produkter. Det har varit kul att se att APSIS vill utveckla sina system. Under åren som jag arbetat med APSIS har jag märkt en konstant förbättring,” avslutar Tielinen. 

 

Upptäck APSIS!