"Marketing automation gör oss snabbare och smartare"

Net1

Net1 levererar trådlösa kommunikationslösningar till professionella användare med ett starkt fokus på maskin-till-maskin för kritiska verksamheter. Företaget positionerar sig som ledande aktör när det kommer till lösningar som kräver hög säkerhet och kan genom 450 MHz-bandet leverera ett stabilt och heltäckande nät för maskin-till-maskin-uppkopplingar.

Utmaning

En av Net1:s digitala utmaningar består i att följa upp kundernas resa genom företagets digitala marknadsföringskanaler och vidare fram till kundens första kontakt med säljavdelningen. För att underlätta den här resan behöver säljarna mer information om den potentiella kundens behov och status i kundresan.

Lösning

Nyckeln för att effektivisera företagets satsning inom B2B var ett tätare samarbete mellan marknad och försäljning. Net1:s marknadschef, Kim Schwerin valde att implementera APSIS lösning för att spåra besökarnas beteende på hemsidan och därmed ge säljarna ett bättre underlag. För att öka relevansen ytterligare ett snäpp valde Kim Schwerin att sätta upp flöden med marketing automation.

Resultat

- Marketing automation ger oss mer kvalitativa leads. Våra säljare får ett bättre underlag att jobba med och det hjälper kunderna att välja rätt leverantör, säger Kim Schwerin, marknadschef på Net1.
 
Med hjälp av statistik från de automatiserade kampanjerna kan säljarna styra konversationen utifrån kundens behov och önskemål. Samtidigt leder strategin till att säljarna får högre kvalitet på sina leads eftersom att den potentiella kunden visat ett tecken på köpintresse. Därmed slipper säljarna att bearbeta kalla leads.
 
Marketing automation har också haft en positiv effekt på Net1:s satsning på digitalt innehåll. Företagets inspirationsportal fungerar som ett dragplåster för potentiella kunder. På portalen har marknadsteamet tillsammans med APSIS satt upp konverteringspunkter, dessa utgör starten på Net1:s automatiska kommunikationsflöde. Automatiseringen innebär att Net1 kan sänka sina mediekostnader genom att låta kunden ta första klivet på resan.
 
- Vi kan lättare se om vi har rätt budskap till kunden och behöver inte skjuta lika brett för att få samma genomslag, säger Kim Schwerin.
 
I framtiden planerar Net1 att vidareutveckla deras digitala kommunikationsflöden för att skapa ännu mer relevans och träffsäkerhet för målgruppen.
 
- Som mindre varumärke måste vi vara smartare och hela tiden utvecklas, avslutar Net1:s marknadschef, Kim Schwerin.

© APSIS International AB. Med ensamrätt.