"Vi vill erbjuda våra kunder en 360-gradig kundupplevelse"


Bakgrund

I dagens marknadsföringsklimat är förståelse för kunden avgörande för att nå framgång. Ett företag som tagit sig an denna utmaning är HeadBrands, som säljer frisörprodukter för frisörer, hårstylister och salongägare i Norden. Med kreativitet som deras ledsagande filosofi är deras mål att skapa en fantastisk kundupplevelse genom att nå och engagera sina kunder med rätt innehåll vid rätt tidpunkt.

Lösning

HeadBrands arbetar med APSIS för att optimera deras e-postmarknadsföring med hjälp av data, segmentering och automatisering. De har även arbetat med Creative Services för att skapa skräddarsydda mallar för deras e-postutskick och har fått strategisk stöttning från Professional Services för att sätta upp flöden för automatisering.

Headbrands Charisse

Resultat


Sedan starten 2010 har HeadBrands varit närvarande på flera kanaler för att nå sina kunder. Detta till trots, märkte företaget en tydlig fördel efter att ha kompletterat deras strategi med hjälp av e-postmarknadsföring. Fredrik Gelkner, HeadBrands grundare och vd, berättar:

        – Det är viktigt att locka kunder till hemsidan. En av fördelarna
        med att arbeta med APSIS är att verktyget hjälper oss att driva
        trafik till vår hemsida.

Att driva trafik må vara en viktig beståndsdel i framgång, men så är även kundengagemang. Charisse Wierup, Strategisk direktör på HeadBrands, förklarar att de personaliserar kundupplevelsen genom att analysera flerkanalig data. På så vis kan de skicka inspirerande innehåll som är relevant för den enskilda läsaren.

        – Våra kunder är väldigt lojala till deras varumärken. Därför
        segmenterar vi våra listor och skapar utskick med innehåll
        som är riktat åt det varumärket kunden håller kär. På så vis
        hjälper APSIS oss att skapa inspirerande e-postmeddelanden.

Mobile first


Förutom att segmentera utskick och kampanjer, använder de även APSIS för att analysera öppningsfrekvens, klickfrekvens och för att ta reda på vilka enheter utskicken läses på. Som en konsekvens av insikterna har de nu börjat designa deras e-postutskick med mobilen i åtanke. Charisse förklarar:  

        –  Vi vill erbjuda våra kunder en 360-gradig kundupplevelse.
        Genom att mobilvänlig design kan vi möta våra kunder överallt
        och framförallt vet vi att vi ger våra kunder en god upplevelse
        oavsett enhet.

I dagens konkurrenskraftiga klimat är det av allra största vikt att hänga med i trender om du vill möta och överträffa kundens förväntningar. Som en direkt följd har HeadBrands implementerat APSIS lösning för övergivna varukorgar. Detta har i sin tur lett till imponerande resultat:

        – Vi vet att vi ger kunderna en tjänst de vill med hjälp av utskick
        som påminner om en övergiven kundkorg. Ett resultat är att
        50% av kunderna återvänder för att slutföra köpet.Vi är väldigt
        stolta över den siffran, avsluar Charisse Wierup.

Vill du uppnå samma resultat som HeadBrands?