“Medan vi använt APSIS One har onlineförsäljningen ökat med 25%”


Anssi Rauhala, chef för digital marknadsföring vid Golf Center i Finland.

Utmaning


Golf Center är Finlands ledande återförsäljare inom golftillbehör – innehavande både fysisk butik och online-butik. Enligt Anssi Rauhala, Head of Digital på Golf Center, har utmaningen för verksamheten varit att få den att växa; både offline och online – och därför har de nu valt att fokusera mer, än vad de tidigare gjort, på digital marknadsföring.

Då kunderna alltid står i centrum för Golf Centers marknadsföringsinsatser, är det mycket viktigt för dem att hitta en sömlös integration mellan den fysiska butiken och webbshoppen.

Anssi Rauhala, Head of Digital at Golf Center

Lösning


Golf Center, som redan arbetat med APSIS i fem år, bestämde sig för att de ville ta nästa steg genom att flytta över till APSIS One – en digital marknadsföringslösning som gör det möjligt för marknadsförare att släppa lös kraften av data genom den unika kombinationen av en dataplattform och en uppsättning intuitiva marknadsföringsverktyg.

Två av de verktyg – som är inkluderade APSIS One och som Golf Center använder – är Email tool och Website tool.

Email tool är ett verktyg som låter användaren skapa storskaliga kampanjer och/eller personligt riktade utskick. Användaren kan utnyttja data från flera kanaler och således skicka personligt anpassade budskap som sticker ut från mängden.

Det andra verktyget, website tool, möjliggör för användaren att få sina besökares medgivande att samla in data – detta via APSIS Ones GDPR-vänliga verktyg för cookie-banners och registreringsformulär. Användaren kan alltså omvandla anonyma besökare till potentiella kunder genom att samla in beteendedata för varje unik besökare.

Genom att använda dessa två verktyg har Golf Center sett stora förbättringar i sin digitala marknadsföring.

– Flytten över till APSIS One var väldigt enkel och vi kunde dra full nytta av systemet direkt från start, förklarar Anssi.

Med hjälp av den nya lösningen kan Golf Center nu skicka ut både veckovisa och månatliga nyhetsbrev, samt använda APSIS Ones verktyg för webbsidan till att skapa intresse och få samtycke.

Resultat


I dagens digitala landskap spelar data en stor och viktig roll. Nu är det viktigare än någonsin att fånga in, samla, analysera och agera på personlig data i samtliga kanaler. Och eftersom Golf Centers lojala kunder är mycket viktiga för dem, vill de kunna leverera personligt och relevant innehåll till sina kunder – vid rätt tidpunkt.

Anssi menar att Golf Center har sett goda resultat sen de började använda APSIS One.

– Genom att använda APSIS One för våra nyhetsbrev kan vi enkelt nå våra lojala kunder. Dessutom kan vi nå dem mycket mer precist än tidigare. Och tack vare APSIS One website tool har vår kundbas vuxit sig ännu större.

“Tack vare APSIS One website tool har vår kundbas vuxit sig ännu större.”

– Vår försäljning online har, under detta år, ökat med 25% och vår kundbas växer hela tiden. En annan positiv aspekt är att vi, med hjälp av det nya e-post-verktyget, sparar in väldigt mycket tid. Dessutom har vår öppningsfrekvens ökat markant; i dagsläget ligger den på 40%. Det är väldigt bra! Rent generellt vill jag säga att APSIS One innehåller kraftfulla och enkla verktyg för digital marknadsföring, fortsätter Anssi. 

Anssi förklarar också att Golf Center är angelägna om att hitta nya vägar för att, ytterligare, utveckla sin digitala marknadsföring och öka sina kundbas.

– Inom en snar framtid vill vi gärna vidareutforska automatiserad marknadsföring och profilsegmentering och vi ser definitivt APSIS som en passande lösning för detta.

Till sist vill jag säga att det är väldigt enkelt för mig att rekommendera APSIS One – till alla. Teamet på APSIS utförde det hårda jobbet åt oss och de erbjuder alltid mycket bra support, avslutar Anssi.

 

Vill du nå samma resultat som Golf Center?