Webben tar steget in i e-postläsaren med Hotmail Active Views

Av APSIS

2011-01-12

I december 2010 lanserade Microsoft Hotmail Active Views - en funktion som gör det möjligt att låta e-post köra JavaScript i Hotmail-inkorgen. Vad innebär funktionen för Hotmailanvändare - och för dig som e-postmarknadsförare?

E-post som vi är vana att se den är på många sätt en metod för att länka vidare till annat innehåll på Internet. Bild- och textlänkar i brevet för läsaren vidare till webbsidor som oftast ger helt andra möjligheter till att visa film, söka information och erbjuda någon form av interaktivitet.

Vad skulle hända om man plötsligt kunde göra allt det här utan att lämna e-postmeddelandet? För många är det säkert en intressant tanke att ett e-postmeddelande skulle kunna erbjuda allt som en webbsida kan. Om man aldrig behöver lämna brevet blir det enklare att ta till sig information eller erbjudanden - och man ökar sina chanser till en bra kommunikation med sina mottagare. Ju fler barriärer som försvinner, desto bättre.
JavaScipt - en begränsad lösning

JavaScript är ett sätt att köra miniprogram i webbläsaren. Det är normalt inget man tänker på som användare, utan det handlar om funktioner som att se film, fylla i formulär, spåra paket eller någon annan funktion som startas när man gör något på sidan.

Det finns inget som säger att man inte kan köra JavaScript i e-postläsaren och därmed lägga till en massa funktioner till e-post. Förutom säkerhetsproblemet - och det är ett stort problem.

Det är generellt sätt omöjligt att visa innehåll från webbsidor direkt i brevet, eftersom det finns så stora risker med att låta program köra kod som är inbakad i ett e-postmeddelande. Alla världens spamfilter säger nej, nej, nej.

När Microsoft nu lyckas är det därför med en speciallösning. Man lyckas gå runt säkerhetsproblemen - men det är ingen öppen lösning. Active Views fungerar bara i Hotmail. Det gör att värdet av Active Views blir ganska begränsat i dagsläget. Ungefär 16-17 % av alla mottagare använder Hotmail, men användargruppen är inte jämnt fördelad mellan olika åldersgrupper.

Slutsatsen? Intressant, men begränsat värde för marknadsförare så här långt. Vi håller ögonen öppna och återkommer.