Vill du nå försäljningssuccé på Black Friday? Så ökar du chanserna!

Av APSIS

2017-10-13

Innan vi tänder tusen juleljus har vi en högtid som får e-handlarens hjärta att slå lite extra: Black Friday. För att kunna maximera genomslaget inför den intensiva konsumtionshögtiden krävs det att du redan nu förbereder kampanjer som engagerar och konverterar dina kunder. Behöver du hjälp på traven? Jag vägleder dig genom fem strategier som ökar sannolikheten att du når försäljningsrekord!

Black Friday APSIS

Black Friday – julhandelns nya startskott

Black Friday är ett relativt nytt fenomen i Skandinavien som på senare år har växt till ett självklart startskott för att fynda julklappar till nära och kära. Globalt skickade detaljhandlare 38, 268 kampanjer under dagarna som ledde upp till Black Friday. Och endast i Sverige handlade 29 % av svenskarna under Black Friday och försäljningen ökade från 2,3 miljarder till 3,6 miljarder svenska kronor mellan 2015 och 2016. 
 
Nå, varför det är viktigt att  förbereda kampanjen över en månad före en rea som pågår i 24-timmar? Helt enkelt för att den korta tiden ställer högre krav på förberedelser. Om något plötsligt går fel, kan det vara för sent. Och under ett intensivt dygn som Black Friday kan ett eller flera vältajmade e-postmeddelanden vara en fråga om miljoner kronor.
 
Vill du öka öppningsfrekvensen på dina mail inför Black Friday? Läs våra tre smarta tips här!

Vill du öka engagemang inför Black Friday? Vässa dina segment!

Om du vill sticka ut från mängden i kundens inkorg är det essentiellt att du fångar kundens intresse med personaliserade erbjudanden som träffar mitt i prick. Vikten av personaliserade budskap når sin kulmen under dagar såsom Black Friday.
 
Black Friday vässa kundsegment
 
Om du vill optimera din segmentering och skapa en träffsäker marknadsföringskampanj bör du anpassa ditt innehåll utefter kundens tidigare beteendemönster. Har du redan delat in dina kunder i beteendebaserade kundsegment? Då bör du fundera på att avancera din kundsegmentering genom att applicera en RFM-modell. RFM står för recency (aktualitet), frequency (frekvens) och monetary value (ekonomiskt värde) och används för att identifiera de mest värdefulla kundsegmenten och få en djupare förståelse för vad som krävs för att skapa engagemang.

Trappa upp förväntningarna

Under Black Friday fylls inkorgar av en uppsjö av oemotståndliga och tidsbegränsade erbjudanden. Men det räcker inte att förlita sig på ett utskick om du vill nå försäljningssuccé. 
 
Om du vill maximera din konverteringsgrad är det viktigt att du skapar en kampanj som bygger upp engagemang några veckor i förväg. En bra idé för att smörja hjulet är att ge dina lojala kunder en tjuvkik eller möjlighet att utnyttja rabatten före alla andra. Detta ökar din konkurrensfördel och placerar dig som det självklara valet inför Black Friday.
 
Din kampanj behöver däremot inte vara begränsad till din webbutik. En finslipad och klyftig kampanj kan även locka trafik till den fysiska butiken genom enkla medel – exempelvis genom att skicka ut exklusiva e-posterbjudanden med rabattkoder som visas upp i kassan.

Personaliserade produktrekommendationer aktiverar dina kunder

En strategi som kan boosta din konverteringsgrad under Black Friday är personaliserade produktrekommendationer baserade på kundens tidigare köp och beteendemönster. Faktum är att rekommendationer kan utgöra upp till 31 % av din webbutiks totala intäkter.
 
Har en kund gått i ide sedan förra årets Black Friday? Det betyder inte att du ska utesluta kunden från din kampanj. Tvärtom! Black Friday är ett ypperligt tillfälle att aktivera kunden genom att ge hen en vänlig påminnelse om tidigare köp och relaterade produkter.
 
Personliga produktrekommendationer APSIS

Mobilanpassa hela shoppingupplevelsen

För marknadsförare har det knappast gått obemärkt förbi att majoriteten läser mailen på mobila enheter. Och enligt vår rapport, Så kan e-handlare enkelt öka konverteringen online, köper 23,5 % av skandinaverna varor genom en mobiltelefon eller surfplatta.
 
Detta gäller inte minst på Black Friday. Om du lyckas engagera dina kunder är sannolikheten stor att de öppnar ett mail och tar sina första steg mot ett köp på jobbet eller på språng. För att maximera din konverteringsgrad och försäljning måste alltså dina utskick och din webbutik leverera en mobilanpassad och sömlös upplevelse – oavsett var och hur kunden påbörjar sin köpresa.

Kvinna shoppar på språng

Konvertera mer genom att påminna i rätt tid

Övergivna varukorgar är som ett ekonomiskt svart hål. Fenomenet innebär att kunder surfar runt på din hemsida, lägger varor i varukorgen för att sedan lämna – utan att avsluta köpet. Faktum är att över 80 % av skandinaverna nyligen har lagt en produkt i en varukorg utan att slutföra köpet.
 
Abandoned cart APSIS
 
Under Black Friday är kunderna på jakt efter de största rabatterna och bästa erbjudandena. Därför är risken stor att dina kunder använder varukorgen för att spara produkterna i en önskelista. Detta skapar en överhängande risk att kunden glömmer bort att slutföra köpet eller väljer att handla av en konkurrent.
 
Trots att detta låter ofördelaktigt behöver inte en övergiven kundkorg innebära ett bristande intresse. Genom att skicka automatiserade påminnelser kan du bearbeta de som inte handlade, vilket kan leda till att 10 % av dem faktiskt återvänder för att slutföra köpet. Ha dock i åtanke att din påminnelse kanske behöver skickas ut lite snabbare än vanligt för att kunderna ska hinna ta del av ditt erbjudande innan dagens slut.
 
 
Black Friday är en högtid för shopping som kan göra en avsevärd skillnad för företag. Och genom att utrusta dig med en strategi som drivs av kunddata maximerar du din försäljning! 
 
Vill du påbörja din resa mot automatiserad e-post, eller vill du få tips och råd inför Black Friday? Boka en demo för att ta ditt första steg eller avancera din nuvarande strategi med hjälp av våra konsulter