Tre enkla Drip Marketing kampanjer för dig som söker fler nya kunder och ambassadörer

Av APSIS

2014-08-19

Så får du fler kunder och ambassadörer

Visst vore det fantastiskt om alla dina potentiella kunder började handla av dig – och befintliga kunder blev dina ambassadörer? Ett ambitiöst mål, men med genomtänkta kampanjer nås goda resultat. För att lyckas behövs dock vanligtvis en serie meningsfulla kontaktytor som tydligt stödjer dina – och kundens – mål. Så hur går det till?

Som ett komplement till generella periodiska nyhetsbrev, innebär Drip Marketing att arbeta med en mer medveten kommunikationsstrategi för att uppnå ett specifikt syfte och bryta Status Quo. 

En Drip Marketing kampanj skickar en serie av förbestämda meddelanden (oftast e-post) till kunder eller prospekts över ett bestämt tidsintervall för att guida dessa stegvis närmare ett mål genom varje ”droppe”. Vilka typer av Drip Marketing kampanjer kan du ha nytta av?

1. Positionering – etablera dig som kunskapsledande med White Papers

Att positionera sitt bolag genom White Papers börjar bli en etablerad form av leadsgenerering. Kampanjer som följer efter nedladdning av ett White Paper innehåller ofta tankeväckande material som utbildar och bygger förtroende. I detta sammanhang benämns Drip Marketing ibland även som Lead Nurturing (att nära sin potentiella kund).

Genom relevanta frågor i nedladdningsformuläret kan du kartlägga var i köpprocessen kunden befinner sig, och du som arbetar B2B har ofta att göra med ett flertal beslutsfattare; tänk då också på att efterfråga läsarens titel i formuläret. 

Exempel på en typisk Drip Marketing kampanj

På webbplatsen erbjuds White Papers för nedladdning via ett formulär. För de som fyller i formuläret skickas en serie e-post utskick med följande innehåll: 

1. Tack för nedladdningen och en länk till dokumentet

2. Påminnelse efter [x] dagar till de som inte redan laddat ner

3. Vanliga misstag inom [ditt område]

4. Tips från experten inom [ditt område]

5. White Paper nr. 2 som beskriver lösningar och processer för att komma igång

flow2.png

En Drip Marketing kampanj kan variera från 3 till 10 eller t.o.m. ännu fler utskick. Tricket är att anpassa budskapen utifrån ämnet – och kundens förväntade köpprocess. Varje utskick ger ett nytt meningsfullt kontakttillfälle och det enda som krävs är möjligheten att skapa triggers i ditt e-postsystem.

Denna typ av kampanjer är särskilt bra för att: stötta komplexa säljprocesser, bygga förtroende över tid och guida potentiella kunder genom en inköpsprocess.

2. Välkomstkampanjer – Hjälp kunden få ut det mesta av din tjänst eller produkt

Nya kunder uppskattar hjälp & tips att använda sina produkter. En serie utskick kan exempelvis påbörjas samtidigt som leverans med ”så kommer du enkelt igång” till att successivt efter lämplig tid/antal utskick utvecklas till ”tips för avancerade användare”.

Dessa typer av kampanjer är vanliga bland onlinetjänster, communities och appar för att engagera användande – men de förekommer även i andra branscher som exempelvis trädgårdsskötsel, kökstillbehör och bilhandel. Med välavvägda tips på uppgraderingsmöjligheter skapar du mer- och korsförsäljningsmöjligheter, och ett ypperligt exempel är Apple (läs om deras processer här). 

En annan bra idé är att i välkomstprocessen marknadsföra ”gilla” genom sociala medier som i detta exempel från Crate and Barrel. Det stärker relationen ytterligare och möjliggör dessutom riktad marknadsföring i kundens nätverk. 

cratenbarrel.png

Denna typ av kampanj är särskilt lämplig för att: minska informationsöverflöd, skapa nya vanor, öka kundnöjdhet och driva merförsäljning.

3. Förlängningspåminnelser

Drip marketing kan också innebära en serie av utskick inför ett specifikt tillfälle. Särskilt kritiska i en kundrelation är kontrakts- och förlängningsdatum, och förlängs inte kunden är den förlorad (eller ofta kostsam att vinna tillbaka).

Beteenden som besök på en prislista eller avtalsvillkor på webbplatsen kan indikera att en kund överväger att lämna dig. Dessa kunder behöver extra uppmärksamhet.

Påbörja en kampanjserie ett lämpligt antal veckor inför en avtalsförlängning och förekom de vanligaste skälen till att kunder lämnar dig. Denna typ av utskick är oftast oförändrade över tid vilket innebär att de skapar stort värde och nästintill är underhållsfria. Du upplevs också mer serviceorienterad och förekommer den känsla av irritation som kan uppstå när en betalning eller faktura dyker upp oväntat.

Dessa kampanjer är framförallt bra för att: öka kundlojalitet och minska kundbortfall.

Marketing Automation och Drip Marketing kampanjer

Drip Marketing är en form av Marketing Automation. I exemplen ovan visar vi hur du kan utveckla prospekts till kunder, generera merförsäljning och stärka ditt varumärke. Drip Marketing handlar alltså om att bygga en serie automatiska utskick med ett tydligt syfte – att guida dina läsare mot ett mål i deras eget tempo.

Boka demo

Vilka Drip Marketing kampanjer kan bidra med störst värde för er verksamhet? Boka en demo så visar vi möjligheterna. 

Boka demo