Tänker du efter före?

Av APSIS

2006-08-26

Min erfarenhet är att man efter första tidens ambition, nyfikenhet och kreativitet lätt kommer in i en period av rutinmässiga utskick, då man på grund av alltför lite framförhållning och ibland även stress inte funderar tillräckligt över hur man vill att nyhetsbrevsinnehållet ska påverka mottagaren och vad målsättningen är. I regel blir också resultaten från utskicken av naturliga skäl sämre under denna period.

Hur fungerar det hos er? Handen på hjärtat, ger ni nyhetsbrevet den extra tid som behövs för att fundera igenom hur era mottagare kommer känna och reagera på era rubriker, bilder, annonser, erbjudanden? Eller är ni nöjda med att nätt och jämt ha fått ihop material till månadens utskick?

Här kommer ett par tips för att med lite resurser och tidsåtgång försöka åstadkomma det där lilla extra som ger er bättre respons till nästa utskick. Som regel kan ju responsen alltid bli högre, och högre respons kommer sannolikt ge fler affärer, fler önskade resultat.

Förstå och tillfredsställ dina mottagare

En av fördelarna med e-postmarknadsföring är mätbarheten. Ett utskick med en professionellt system genererar statistik om andelen mottagare som öppnat, vad de läst mm. Använd den! Det är ett första steg mot att se till att dina mottagare får mer av det som intresserar dem, och ett stort steg mot att få mer aktiva prenumeranter. Drar du slutsatser utifrån statistiken, var heller inte rädd för att testa dem vid nästa utskick.

Jag rekommenderar också att du överväger att segmentera dina mottagare utifrån den eller de variabler som är relevanta (läs mer om segmentering här), så att du kan anpassa innehållet i dina utskick baserat på vilket segment som är mottagare. Börja med den mest konkreta variabeln och utvärdera utfallet.

Målet är ju att skicka ett så relevant och intressant meddelande som möjligt, och med filtrerade utskick per segment kan du enkelt åstadkomma detta.

Skapa engagemang, och utnyttja det!

Något som alltid lockat mig är ansiktet bakom, den personliga kontakten. Varför inte lyfta fram en anställd, intervjua en kund eller skriv något som skapar känslan av att det är människor som finns bakom ert företag och varumärke. Glöm sedan inte att skapa en 'Klicka här för att höra med henne om våra tjänster'-knapp för de fall där spontant intresse skapar en vilja till kontakt för att veta mer.

Detta gäller som en generell regel. En artikel skapar förhoppningsvis frågor hos läsaren och ju enklare det är att kunna ställa dem och ta kontakt, ju fler kontakter kommer ditt nyhetsbrev att mynna ut i. Ta vara på detta!

Varför inte försöka få till en kommunikationskanal med mottagarna genom exempelvis en feedback-knapp eller genom att låta dem besvara en fråga i ert utskick? Det skapar engagemang hos mottagarna. Varför annars har snart sagt alla webbplatser en poll-funktion för att låta besökarna tycka till?

Vad tycker du själv?

Det blir lätt så att man skapar artiklar och rubriker på ren rutin och glömmer ställa sig själv den självklara frågan; Vilken titel på denna rubrik skulle jag själv lockas av? Gör vår ämnesrad att jag vill öppna e-postmeddelandet och läsa mer? (läs mer om ämnesraden här) Min erfarenhet är att små förändringar kan ge verkligt stora skillnader i resultat!

Var också ärlig i din analys. Finns det något som är otydligt, komplicerat för läsaren att snabbt förstå eller direkt tråkigt, försök förändra istället för att acceptera. Resonemanget med att fråga sig själv är en gammal sanning, säkert just därför den är väldigt klok.

Och slutligen - din egen panel

Slutligen rekommenderar jag att ni skapar en mindre referensgrupp av kritiska läsare, internt eller externt, som finns med på er korrekturlista. Deras uppgift är att läsa sista utkastet och komma med spontana åsikter om ert utskick. Kommer utskicket ge avsedd effekt?