Skapa en reservplan för din e-postmarknadsföring

Av APSIS

2010-10-06

Det här är en tanke som alla säkert haft någon gång. Och på många sätt är det ett intressant tankeexperiment som både individer och företag kan använda för att försäkra sig om att man har bra rutiner.


Det finns många varianter av samma experiment. Vissa känns en smula brutala - vad händer om du blir påkörd av en buss - medan andra bygger mer på drömmar: vad händer om du vinner högsta vinsten på Lotto?

Man kan göra hur man vill, men poängen är att det finns mycket att vinna på att sätta sig ner och fundera en stund på hur man arbetar och på hur någon annan skulle kunna ta över.

I verkliga livet behöver det ju inte vara något extremt som händer - det räcker kanske med en rejäl influensa för att stjälpa storslagna planer och sätta käppar i hjulen.

E-postmarknadsföring är en viktig del av många företags marknadskommunikation, men det är normalt sett få personer som är inblandade i den praktiska produktionen av nyhetsbrev. Det gör att man lätt bygger in en sårbarhet i företaget och dessutom skapar en tuff situation för den som är ansvarig för e-postutskicken.

Med några enkla steg kan du försäkra dig om att e-postmarknadsföringen fungerar även om allt inte löper på som du hade tänkt dig - en enkel försäkring, som dessutom kan göra det dagliga arbetet lättare!

Arkivet - har du sparat tidigare brev på ett vettigt sätt?

Det är viktigt att kunna gå tillbaka och se vad som har gjorts tidigare, dels för att man inte ska behöva uppfinna hjulet gång på gång och dels för att man inte ska upprepa sig i onödan.

  • Skriv ut alla brev som skickas, tillsammans med skärmdumpar på alla sidor som breven länkar till
  • Gör en kortfattad sammanfattning av vad som fungerade tidigare och varför
  • Skriv ut och spara rapporter och webbstatistik, eller spara på ett sätt som går att förstå även om ni exempelvis byter webbanalyssystem


Tankesättet - finns planering och idéer tillgängliga för andra?

Vi rekommenderar ofta att man planerar sin e-postmarknadsföring. Det finns mycket att vinna på att ha tydliga mål och ett strukturerat arbetssätt.

  • Planera helst några månader fram i tiden. Det förenklar arbetsflödet på alla plan
  • Kommunicera målen med e-postmarknadsföringen internt, så att så många som möjligt är delaktiga i att nå dem
  • Se till att e-postmarknadsföringen är en integrerad del av marknadsföringen, inte något som sköts vid sidan av

Hantverket - kan någon annan lösa uppgiften?

Rent praktiskt - finns det någon annan som kan utföra uppgiften? Någon som kan skapa nyhetsbrev, hantera bilder, göra utskick och analysera resultatet?
Eller är det så att allt står och faller med att en enda person finns tillgänglig?

  • Se till att inloggningsuppgifterna finns tillgängliga och att det finns kontaktuppgifter till leverantören av e-postsystemet
  • Låt gärna någon vara "experten" på företaget, men se till att flera har grundläggande kunskaper
  • Sprid resultaten internt, så att fler får upp ögonen för möjligheterna med e-postmarknadsföring