Så ökar du julförsäljningen

Av Amanda Gossell

2019-11-25

Nu är det jul igen och nu är det jul igen och julen varar väl till påska… 

Då var det återigen dags! Julen står för dörren och det är en högtid som, utan tvekan, är en av de mest efterlängtade under året – inte minst för företag runt om i världen. Inför och under julen är människor nämligen redo att spendera och de letar aktivt efter rätt tillfälle att få göra det. Så, hur bör man tänka och agera för att omvandla sina kunders intresse till faktiska köp?

Här delar vi med oss av ett flertal handfasta tips på hur just ditt företag kan nå igenom bruset och öka julförsäljningen!

Pappa med barn framför julgran kollar tillsammans på en surfplatta.

Förbered och skapa en försäljningsökande julkampanj

För varje år som går omsätter julhandeln mer och mer pengar. Dessutom sker en allt större del av försäljningen i juletid – på nätet. Enligt Postnords kommande rapport E-barometern, estimeras det att hälften av svenskarna, under julen 2019, kommer köpa minst en julklapp på nätet – varav de flesta av dem planerar att beställa hem betydligt mer än så. Det är så pass att över hälften av de som väljer att julhandla online, planerar att lägga mer än hälften av sin julklappsbudget online.

Sex av tio svenskar kommer köpa minst en julklapp på nätet i år

Detta innebär att du, som marknadsförare, har goda chanser att öka din försäljning under julen.

Det som ofta är utmärkande för marknadsföringskampanjer i samband med högtider, är just att de kan generera stora intäkter. Men, hur går man tillväga för att skapa lyckade kampanjer som ger bästa möjliga resultat?

  • Var tekniskt redo – Innan du sätter igång ditt arbete är det viktigt att se till att du har de rätta verktygen – för att kunna leverera och mäta din eller dina kampanjer – på plats. Här hittar du en möjlig lösning på saken.
     
  • Börja i tid – Nyckeln till att lyckas med sin julkampanj är planering, planering, planering. Faktum är att många kunder börjar tänka på julen, och sina framtida köp, flera månader innan det är dags. Och när det kommer till planering är det så pass att självaste Facebook rekommenderar att du sätter igång och planerar julen redan under sommarmånaderna. Så, om du inte satt igång än är det hög tid att börja nu. 
     
  • Skapa personligt innehåll – Det är knappast någon nyhet att dagens kunder förväntar sig, och kräver, en anpassad och personaliserad shoppingupplevelse – vare sig det är jul eller inte. Genom att skapa en personaliserad julkampanj kommer dina meddelanden intressera din publik. Så kom ihåg att enbart rekommendera relevanta produkter – baserat på beteenden, såsom tidigare köp – till dina kunder.

Kreativ arbetsplats, öppet kontorslandskap, människor med tomteluvor.

7 tips för att vässa din e-postmarknadsföring i jul

E-postmarknadsföring är en viktig pusselbit om du vill öka din försäljning under årets högtider. Och för många marknadsförare är målet, med denna marknadsföringsmetod, att få ut det mesta av varje meddelande som skickas ut. Så hur gör man egentligen för att lyckas? 

1. Lägg krut på att skriva inspirerande texter

Under julen ser folk mängder med reklambudskap och meddelanden från företag. Och med stor sannolikhet kommer dina “vanliga” e-post-texter inte vara tillräckliga i sammanhanget. Nu, om någonsin, är det alltså dags att lägga extra krut på dina texter och se till att värdet du erbjuder går att uppmärksamma på bara någon sekund.

2. “Julifiera” din e-postdesign

Julen handlar om det där lilla extra; extra mys, en extra portion mat och extra mycket belysning runt huset. Detta gäller även för dina e-postutskick. Genom att använda julanpassade teman och mallar, ser du till att dina e-postutskick sticker ut från dina ordinarie utskick som görs resten av året. 

3. Erbjud fri frakt och tydliggör sista dagen för beställning

Som du säkerligen redan är väl medveten om, är du inte den enda som försöker fånga dina kunders uppmärksamhet under julen. Många högtider innebär nämligen stor konkurrens mellan marknadsförare och därför bör du se till att i, högsta möjliga grad, eliminera stoppklossar och friktionspunkter som kan hindra dina kunder från att konsumera. Ett exempel på en sådan stoppkloss är fraktkostnad. Så, om du säljer fysiska produkter bör du definitivt se till att du, under julen, erbjuder fri frakt – och gratis returer. 

En annan viktig sak är att tydligt kommunicera sista beställningsdatum för garanterad leverans innan julafton. Genom att göra det kommer du reducera ett stort antal frågor som “När kommer mina produkter?” och “Kommer jag hinna få dem i tid?”. Att tydliggöra deadline för beställning innebär helt enkelt att du är proaktiv – då du eliminerar problemen innan de uppstår. 

 Bärbar dator och mobiltelefon omgiven av julklappar och dekorationer.

 

4. Segmentera mera

Det råder ingen tvekan om saken; segmenterade e-postmeddelanden presterar betydligt bättre än de som inte segmenteras. Och under den något fartfyllda och stressiga perioden innan jul, är det viktigare än någonsin att enbart leverera relevant innehåll till dina kunder. Se därför till att segmentera dina kunder och prenumeranter baserat på demografisk data och beteendedata såsom till exempel kön, intresse och köphistorik.

5. Signalera brådska

Vet du vad som genererar mer försäljning än ett bra erbjudande? Jo, nämligen ett bra erbjudande med tidsbegränsning. Ett mycket vanligt mänskligt beteende är att prokrastinera. Men det är inget att skämmas över – vi alla gör det. Ofta tror vi att vi har mer tid än vi faktiskt har, vilket resulterar i att vi stänger ner våra webbläsare, glömmer att slutföra pågående köp och tänker att “det där gör jag en annan dag”. Därför kan det vara en god idé att addera en tidsgräns på dina erbjudanden. Detta kommer leda till att dina kunder känner ett större behov att agera, och slutföra köp, direkt. 

6. A/B-testa din e-postkampanj

Att experimentera och testa sig fram är vägen till goda resultat. Genom att A/B-testa din julkampanj kommer du upptäcka vad som fungerar – och vad som inte gör det. Element som vanligtvis testas är själva innehållet i e-postmeddelanden, bifogade bilder och rubriker. Alltså – syftet med att testa e-postkampanjer är helt enkelt att utstaka vilken variant av din e-postkampanj som genererar bäst resultat. 

7. Utnyttja mellandagsrean

Om processen utförs på rätt sätt, kan mellandagsrean med stor sannolikhet dels generera stora inkomster och dels möjliggöra för en fortsatt relation med kunder som förvärvats under julperioden. Därför är det av stor vikt att du tar vara på tiden efter julförsäljningen och ser till att upprätthålla de relationer du byggt upp. 

Du som marknadsförare bör därför se till att marknadsföra din mellandagsrea, skapa unika och kreativa erbjudanden och se till att följa upp på din e-postkampanj. Detta för att visa på att du inte glömt bort dina kunder bara för att julhelgen råkar vara över. 

Lär dig ännu mer om hur du får dina e-postkampanjer att sticka ut i jul!

Kära jultomten, här är min önskelista!

“Hej jultomten! I år önskar jag mig en laptop, rullskridskor, solglasögon och en Golden Retriver.”
Vi har alla varit där och noggrant komponerat ihop vår önskelista inför julafton…

Om du frågar oss är önskelistor inte enbart något som är till för förväntansfulla barn. Faktum är att det även kan vara en försäljningsökande marknadsaktivitet som tillåter dina kunder att skapa personliga sammanställningar av vad de vill köpa. Dessutom är önskelistor en god indikator, för dig som marknadsförare att ta del av, då de visar vad kunden är intresserad av – även om de inte omedelbart genomför sitt köp.

 Kvinna med bärbar dator skriver i en anteckningsbok.

 

Genom att erbjuda dina kunder möjligheten att skapa personliga önskelistor, så berikar du kundupplevelsen. För kunderna innebär önskelistor nämligen ett enkelt sätt att spara produkter till ett senare tillfälle – ifall de inte kan eller vill köpa omedelbart. 

Och delad lycka är dubbel lycka – eller hur? Under julen, och vid andra speciella tillfällen som vid till exempel bröllop, kan önskelistor vara ett smidigt sätt för dina kunder att låta sina nära och kära ta del av sina önskningar. Genom att låta dina kunder dela med sig av sina listor till människor i sin närhet, öppnas nya möjligheter upp för att fler ska få nys om ditt varumärke. Bra, va?

Retargeting är din bästa vän i juletid

Retargeting är en marknadsföringsform där annonser visas för besökare och kunder – baserat på deras tidigare beteende, såsom hur de rört sig på hemsidan, vilka produkter de sökt efter och vilka produkter de faktiskt köpt. 

Webbplatsbesökare som nås av retargeting-annonser är 70% mer benägna att konvertera till kunder

Källa finnes här!

Faktum är att retargeting är din bästa vän under denna hektiska tid av året. Varför? Jo, för att det fungerar på så sätt att det håller reda på personer som besöker din webbplats för att sen visa relevanta retargeting-annonser för dem när de besöker andra sidor, såsom Instagram eller Facebook. Dessutom är det en kostnadseffektiv marknadsföringsprocess. 

Så, om du vill nå och konvertera potentiella kunder (så kallade “fönstershoppare”), engagera redan befintliga kunder, samt spendera relativt lite pengar på annonser – är retargeting vägen att gå. 

Sist men inte minst vill vi gärna ge dig en julklapp: Här hittar du våra juliga mallar och bildpaket som du kan ladda ned – helt gratis.

God jul önskar vi på APSIS!