Så kopplar du ihop LinkedIn med ditt verktyg för marketing automation

Av Mohammed Raad

2017-06-05

Det råder inget tvivel om att sociala medier är ett viktigt verktyg för att öka exponeringen och skapa nya affärsmöjligheter. Oavsett om du arbetar inom B2B eller B2C bör du utnyttja möjligheten att öka ditt genomslag och inleda framgångsrika kundresor via sociala medier. 

Men syftet med detta blogginlägg är inte att prata om vikten av sociala medier i allmänhet. Det kommer snarare visa hur du kan använda de nya verktygen som de stora sociala medie-företagen lanserat för att hjälpa markandsförare att generera fler leads och öka träffsäkerheten med riktad reklam. Dessutom tänker jag visa hur du kan använda LinkedIn:s nya verktyg tillsammans med ditt verktyg för marketing automation.

LinkedIns senaste tillskott i verktygslådan

Historiskt sett har LinkedIn varit skickliga på att ta fram lösningar som hjälper användarna att rikta sig mot relevanta nätverk med hjälp av detaljerade segmenteringskriterier (exempelvis företag, ålder, kön, yrkesroll, färdigheter, plats, med mera). 

Men när det gäller uppföljande annonsering (remarketing) och verktyg för att samla in data via formulär, har LinkedIn legat en bit efter i utvecklingen. Istället har Facebook tagit ledartröjan genom att tillhandahålla en enkel och smart lösning för forumlär. Men LinkedIns senaste lansering av verktyg för remarketing och formulär innebär att de tar upp kampen med Facebook på detta område. 

Lanseringen är ett tydligt tecken på att LinkedIn inser att användarna har ett behov av att omvandla deras följare till leads. Genom att lansera de nya funktionerna täpper de igen en stor lucka i deras verktygslåda för digitala marknadsförare. 

LinkedIn Lead Gen Forms - The latest LinkedIn feature

Hur kan dessa verktyg förbättra dina kunders resa?

Om verktygen används på rätt sätt finns en stor potential att skapa en smidigare upplevelse för de som interagerar med ditt varumärke på LinkedIn. Störst potential finns i de nya formulären som både är mobilanpassade och automatiskt fylls i med den information som användaren redan lämnat till LinkedIn. Men framförallt öppnar detta verktyg möjligheten att koppla samman LinkedIn med ett verktyg för marketing automation! 

Genom att lägga till marketing automation kan LinkedIn:s nya verktyg skapa helt nya möjligheter för dig att generera och vårda leads direkt från sociala medier. Detta kan förändra spelreglerna för företag som vill använda sociala medier för att skapa nya affärsmöjligheter. 

Så kombinerar du LinkedIn Lead Generation med marketing automation

Detta är intressant för alla som arbetar med att generera leads, men frågan är bara: hur går det till i praktiken? 

Vi bestämde oss för att prova att koppla samman de nya forumlären på LinkedIn med vårt eget verktyg APSIS Marketing Automation. I princip är det ganska enkelt och intuitivt. Jag ska börja med att visa hur du skapar formulären och sedan visa hur du kopplar samman formuläret med vårt verktyg för marketing automation.

Steg 1: Skapa intressant och läsvärt innehåll

Innan du skapar själva formuläret gäller det att bestämma vilket innehåll som ska fånga målgruppens intersse. Kom ihåg att "content is king", så se till att du har något läsvärt att presentera. I det följande exemplet bestämde vi oss att ge våra följare en chans att hämta vår senaste rapport om kundprofiler.  Vi skrev några rader om guidens innehåll och lade till en bild för att fånga läsarnas uppmärksamhet. 

How to create a form in LinkedIn

Steg 2: Skapa ditt formulär och bestäm vilka fält som ska fyllas i

Nu är det dags att skapa formuläret som publiken behöver fylla i för att få tillgång till ditt innehåll. Att skapa ett formulär på LinkedIn är ganska lätt, det enda du behöver göra är att bestämma vilka fält som ska fyllas i (exempelvis namn, företag, yrkesroll, etc.)

Add form fields on LinkedIn

Steg 3: Aktivera din kampanj

När ditt innehåll och ditt formulär är på plats är det dags att publicera och genomföra en sponsrad uppdatering. Det kommer se ut ungefär såhär:

Push paid campaign on LinkedIn

Så kopplar du formulären med marketing automation

Med de här enkla stegen kan du erbjuda dina följare en smidig möjlighet att ladda hem innehåll direkt från LinkedIn. Men vad händer när följarna hämtar ditt material utan att besöka din hemsida? I en ideal värld vill du följa upp personens intresse genom att koppla på ett automatiserat flöde med ny information. 

Här kommer marketing automation in i bilden. För att koppla på marketing automation behöver du göra två saker:

Integrera ditt verktyg för marketing automation med LinkedIn Lead Gen forms

I det här fallet använde vi Zapier för att koppla samman APSIS Marketing Automation med LinkedIn Lead Generation. 

Bygg ett automatiserat flöde för att vårda dina leads

I nästa skede gäller det att skapa ett automatiserat flöde som kan utgöra en smidig resa för de som fyllt i formulären. Om du använder vårt verktyg kommer flödet ungefär se ut såhär:

Marketing automation LinkedIn

När du genomfört de två sista stegen är det bara att trycka på play!

Glöm inte att ständigt optimera din automatiserade kampanj genom att analysera resultaten och testa nya metoder. Var inte rädd för att exprimentera med olika typer av innehåll, formulär och automatiserade flöden!  

Kombinationen av sociala medier och marketing automation kan hjälpa dig att nå dina mål och samtidgt se till att dina följare får en smidig och spännande upplevelse av ditt varumärle.

Kontakta våra digitala experter om du vill ha fler konkreta tips och råd om effektiv leads-generering. Och glöm inte att kolla in vårt nya verktyg för marketing automation

Lycka till med din nästa kampanj!