Så fungerar länkar till sociala medier i e-post

Av APSIS

2010-01-19

I slutet av många artiklar som publiceras på Internet ser man knappar med logotyper till olika sociala medier.

Tanken med knapparna är att ge den som läser en enkel möjlighet att dela med sig av artiklar eller blogginlägg. När man ser något man gillar så tar det bara några sekunder att skicka iväg ett Twitter-meddelande eller dela inlägget på Facebook. På det viset kan du som marknadsförare få ännu större räckvidd och snabbt nå dina mottagares kontaktnät.

Enkelt på Internet - svårare med e-post?

Knappraden har blivit populär hos många som publicerar texter, artiklar eller nyheter på Internet. För tidningar och bloggar är det ett bra sätt att öka chansen att få fler läsare. Vi har tidigare beskrivit möjligheterna med vidarebefordringar i Twitter.

Om man vill rekommendera något som finns på Internet hänvisar man bara till en länk, så kan alla hitta dit utan problem. Men hur fungerar det i e-post? Då blir bilden något mer komplicerad. Säg att du skulle vilja tipsa om en artikel i ett nyhetsbrev. Vad har du för alternativ då?

  • Du kan vidarebefordra hela brevet. Men då är det bara en eller några få som får ditt tips.
  • Du kan tipsa om länken till brevets webbversion. Men då riskerar du att information som är unik för just dig (om det finns med i nyhetsbrevet) blir synlig för många.

Ett smidigt sätt är att lägga själva knappraden på själva artikelsidan - det vill säga på den webbsida man kommer till när man klickat på en länk i nyhetsbrevet.

Lönar det sig?

Som alltid är det stora skillnader mellan branscher och i slutändan är det bara du som kan avgöra om insatsen för att synas med hjälp av sociala medier kan motiveras med att du får fler och bättre besökare till din hemsida eller fler prenumeranter på ditt nyhetsbrev.

Men generellt sett är det en enkel match att göra ett försök. Det enda du gör är att erbjuda dina läsare ett enkelt sätt att sprida dina erbjudanden och dina nyheter vidare. Genom att arbeta strukturerat med att analysera trafiken till hemsidan och nyhetsbrevets artiklar får du en tydlig bild av vad detta arbete ger - och om det är någonting som du ska avveckla eller utveckla.

Så gör du för att dela nyhetsbrev i sociala medier

Du kan själv göra det enkelt för dina mottagare att dela med sig av nyhetsbrevet via t.ex. Facebook och Twitter. Rent tekniskt gör du så här:

Facebook- länk till mottagarens webbversion:
https://www.facebook.com/share.php?u=##Webversion##

Twitter-länk till mottagarens webbversion:
https://twitter.com/?status=##Webversion##

Det kan vara en bra idé att även lägga dessa länkar på varje enskild sida du länkar till på din webbplats - då gör du det enkelt för dina läsare att dela med sig.