Så aktiverade Addnature sina kunder och sålde slut på 1 000 pannlampor

Av APSIS

2014-03-25

– Allt med hjälp av en verkligt engagerande e-postkampanj

addnature-tusen-pannlampo-med-epost.jpg

Addnature ökade sin öppningsfrekvens till 45%, sålde slut på en lagervara och ökade merförsäljning mot passiva kunder genom ett kreativt grepp i sin e-postmarknadsföring. Vi har pratat med Mia och Carina på Addnature för att få reda på mer om den framgångsrika kampanjen.

Berätta kort, vilka är Addnature?
 

– Addnature är företaget som älskar äventyr. Vi är klättrare, skidåkare, paddlare, cyklister, vandrare och löpare och har en brinnande passion för det moderna friluftslivet. En passion så stark att vi startade en outdoorbutik.

Addnature grundades i Sverige år 2000 och har idag tre fysiska butiker i Stockholm. 70% av handeln genereras via e-butiken addnature.com, därför är e-postmarknadsföring, tillsammans med vår onlinemarknadsföring och aktivitet i sociala medier, värdefullt för oss för att bygga relationer och nå ut med nyheter och erbjudanden till våra kunder online.

Just e-postmarknadsföring är effektiv i och med att vi snabbt kan nå ut med paketerade nyheter och erbjudanden och följa upp på lättillgänglig statistik.
 

Vi har under en längre tid fått era nyhetsbrev, men reagerade lite extra när vi härom veckan fick ett mail på temat "Vi saknar dig!" som innehöll en aktivitet för att aktivera oss och andra kunder som inte handlat på ett tag. Kan ni berätta lite om tanken bakom detta utskick?
 

– Vanligtvis skickar vi nyhetsbrev och kampanjerbjudanden till alla våra prenumeranter. Denna gång valde vi att vända oss till kunder som vi inte sett så mycket av den senaste tiden för att ge dem ett utvalt och extra bra produkterbjudande som i detta fall var en riktigt schysst pannlampa för äventyr året runt.

Vår ambition var att återuppta kontakten med dessa kunder och påminna dem om vilka vi är. Självklart räknade vi med intresse kring och försäljning av produkterbjudandet men hoppades också på merförsäljning av ytterligare produkter.

Vad var den största utmaningen?
 

– Vissa frågor fick vi tänka till lite extra på. T.ex., vilken produkt är inte storleksberoende, passar en stor målgrupp och har ett tillräckligt tilltalande pris för att kunden inte ska kunna motstå erbjudandet? Hur definierar man vem som är en mindre aktiv kund och vem som är en aktiv kund? Och hur många kommer nappa på erbjudandet?

Vad blev resultatet?
 

– Vi sålde slut på 1000 st pannlampor på två veckor. Dessutom upptäckte kunderna andra schyssta prylar och erbjudanden i vårt sortiment så det blev en del merförsäljning också. Det blev också en något högre öppningsfrekvens (45 %) av nyhetsbrevet än vid våra vanliga nyhetsbrevs- och kampanjutskick, kanske det har att göra med att tilltalet i ämnesraden kändes extra personlig med ”Vi saknar dig!”.

Kommer ni att göra fler liknande utskick - och har ni i så fall med er några erfarenheter från detta utskick som ni tänkte använda för att göra nästa aktivitet ännu bättre?
 

– Det är inte omöjligt men vi har inget inplanerat just nu. Istället för att jobba med ett specifikt produkterbjudande, som i detta fall var till våra mindre aktiva kunder, kan man ju tänka sig att jobba ännu mer med kundanpassade erbjudanden för att erbjuda ytterligare mervärde för alla våra kunder.

Och till sist - vilket är er egen favorit när det gäller bra marknadsföring via e-post?


– Vi tror på att jobba med enhetlig och integrerad kommunikation i alla våra kommunikationskanaler och förstås att kunna ge kunden något mer än själva produkterbjudandet. Här ligger Addnatures styrka i vår kundservice, våra förmånliga villkor och tjänster liksom vårt brinnande intresse för outdoor och äventyr.


addnature-screenshot.png