Relevans i praktiken

Av APSIS

2013-04-08

Hur kan man arbeta med sina nyhetsbrev för att bli mer relevant för sina läsare?

Som en introduktion till ämnet har vi pratat med Martin Andersson, som är Key Account Manager på APSIS. Martin möter många kunder som vill ta nästa steg i sitt arbete med att göra sin e-postmarknadsföring mer personlig.
 

– Företag och organisationer vill bli ännu bättre på att kommunicera med sina kunder och att man vill utnyttja de system man använder för kunddata bättre, berättar Martin. De flesta upplever att marknadsföringen får ett lyft när man börjar tänka på att arbeta med mer riktad kommunikation.

Här är några konkreta tips på hur du kan börja!

Fundera på dina målgrupper. Vem vill du nå? Vem skickar ni till idag och hur vill du att det ska se ut i framtiden? Försök att definiera vad relevans betyder för just dina kunder, uppdelat på olika segment. När du vet vem du vill nå och vilken typ av budskap du vill skicka till dem har du redan kommit en bra bit i planeringen.

Kontrollera vilka data du har tillgång till. Det är lätt att önska sig att man har fullständiga uppgifter och alla sina kunder, men verkligheten är ofta att man har register som inte är kompletta. Låt inte detta hindra dig – oavsett om du bara har namn och e-postadress så kan du börja. Planera framåt genom att bestämma vilka uppgifter du vill ha tillgång till och hur du kan förändra dina rutiner för att samla in data.     

Ta bort inaktiva adresser från listan. En viktig del av arbetet är att identifiera de som kanske öppnar men som aldrig klickar på något i dina brev. Denna grupp kallas ofta ”sovande prenumeranter” och har stor potential. Skicka gärna ett reaktiveringsbrev där du frågar om de fortfarande är intresserade – det ger ofta bra resultat och kan få många att börja intressera sig mer för dina artiklar och erbjudanden.  

Ni är inte för små för att arbeta med filtrering. Det krävs ingen minimistorlek för att arbeta med mer personliga brev. Alla tjänar på att anamma ett synsätt som går ut på att skicka så relevanta, personliga nyhetsbrev som möjligt. Och om man lägger grunden rätt är det enkelt att skala upp verksamheten när den växer.

Tänk inte att det blir dyrt och svårt. En vanlig tanke är att det krävs stora insatser för att göra filtrerade brev och en mer personlig kommunikation. Inte nödvändigtvis.
Tänk så här: istället för att skapa två helt unika brev kan vi göra ett brev och lägga till en enskild artikel eller ett erbjudande som filtreras till en viss målgrupp. Då har vi gjort två hela brev till en marginellt högre kostnad än vad ett brev kostar.

Gör en grovplanering. Tänk efter hur ofta du vill nå en viss specifik målgrupp. Gör sedan en grov planering där du markerar i en kalender när det är dags för ett utskick. Vid vissa tillfällen kan målgruppen få ett eget, riktat utskick – andra gånger kan de vara med på ett gemensamt utskick.

Filtrering är viktigt för att exkludera mottagare. Lika viktigt som att välja mottagare för ett utskick är att bestämma vilka som absolut inte ska ha det. Ett erbjudande är bara bra om det är relevant – och om du skickar till fel målgrupp riskerar du att
 
Be prenumeranterna att uppdatera sina uppgifter. Om du har en adresslista som bara innehåller just adresser är det svårt att filtrera dina utskick. Du kan enkelt be om mer information i dina prenumerationsformulär – men det påverkar ju bara nya prenumeranter. Ett bra sätt att få veta mer om existerande prenumeranter är att skicka ut ett brev till just denna grupp där du ber att de uppdaterar sina uppgifter.

Hör gärna av er till oss på Apsis för tips och råd. Om du är kund hos oss kan du alltid ringa din säljkontakt för en diskussion om hur du kan utveckla din e-postmarknadsföring. Om du ännu inte är bekant med oss är du alltid välkommen till något av våra seminarier. Relevans kommer att vara temat på Apsis Day 18 april i Stockholm, då vi kommer att gå på djupet med relevans och prata om hur du kan göra din marknadsföring mer relevant och mer lönsam med e-post.