Nyhetsbrevets beståndsdelar

Av APSIS

2013-05-28

Nyhetsbrev kan designas på många sätt. Det som fungerar för en avsändare och en grupp mottagare kan vara fel för någon annan. Därför är det viktigt att testa det du gör själv, snarare än att försöka kopiera någon annans framgångsrecept.

Vi vill ändå visa ett exempel på hur ett fungerande nyhetsbrev kan se ut:
 

epost-design-uppbyggnad-nyhetsbrev-2.jpg

1. Preheader – en extra ämnesrad

Preheadern är det första som syns i brevet. Den används för att framhäva det viktigaste budskapet eller för att locka till fortsatt läsning. Den visas ofta i inkorgen, exempelvis i Gmail och i många mobiltelefoners e-postklienter, och fungerar därför som en extra ämnesrad. Många e-postprogram blockerar bilder automatiskt – och med hjälp av texten i preheadern så blir ditt brev lättare att förstå för dem som inte kan se dina bilder.

2. Länk till webbversion

Ha en länk som leder till en webbsida där nyhets- brevet finns. Vissa föredrar att läsa sina nyhets- brev i webbläsaren. Att ha en sådan länk ger också en extra säkerhet om designen skulle bli konstig i mottagarens e-postklient. Genom att klicka på länken kan de se brevet på rätt sätt.

3. Sidhuvud/Avsändare

Det är större chans att en mottagare öppnar ett mail om hon känner till och litar på avsändaren. Underlätta för läsaren genom att ha ditt namn eller din logotyp i brevets sidhuvud.

4. Rubrik

Rubriken gör läsaren intresserad och är väldigt viktig. En bra rubrik gör att mottagarna börjar läsa och klickar sig vidare. Det är värt att lägga ner tid på att formulera fungerande rubriker.

5. Ingress

Ingressen berättar vad texten handlar om. Var kort- fattad och slagkraftig och locka läsaren att klicka vidare för att läsa mer.

6. Länkar

Du kan använda länkar på ett smart sätt. Istället för att skriva ”klicka här” så kom med en tydlig uppmaning eller ett erbjudande att klicka på. Ta reda på vilka slags ord eller uppmaningar som får dina läsare att klicka.

7. Bilder

Nyhetsbrev som innehåller bilder ger bättre respons och ser trevligare ut än brev som bara innehåller text. Samtidigt är bilder en av designerns största utmaningar, eftersom många e-postprogram automatiskt blockerar bilder. Vi återkommer snart till det.

8. Bakgrundsbilder

Bilder eller färger som ramar in ditt nyhetsbrev kan kännas som en bra idé, men ofta fungerar det inte i verkligheten. Vissa e-postprogram visar inte ens bakgrundsbilder.

9. Länkar för avregistrering, delning och kontakt

Länkar för avregistrering, delning (till sociala medier eller att skicka vidare till andra) och kontakt kan placeras i sidfoten, längs sidan eller i sidhuvudet. Visa tydligt hur mottagaren kan avsluta sin pre- numeration. En avregistreringslänk är till och med ett lagkrav.

10. Sidfot

Det är faktiskt rätt många som skrollar ända till slutet av brevet. Där kan du lägga dina kontakt- uppgifter. Det signalerar att du är en seriös avsän- dare som gärna vill föra en dialog med dina läsare.