Magi med API. Vad är det och hur kan du använda det?

Av APSIS

2013-03-14

Och hur kan du använda det i din e-postmarknadsföring?

Du har säkert hört talas om termen API förut. Kanske har du undrat vad det är för något, hur man kan använda det och hur det kan vara till nytta för din verksamhet?
 

API-Apsis.jpg

Så, vad är API egentligen för något? Ett i mängden av alla gränssnitt, där två system möts. Med andra ord: du kopplar ihop dina egna system med APSIS Pro.

Faktum är att vi märker att fler och fler kunder vill använda sig av möjligheterna med APSIS Pro’s API. Läs: de vill automatisera tidskrävande och komplicerade processer, samt öka kunskapen om sina kunder, prospects och skapa fler affärsmöjligheter.

En teknikers tankar:

Ett gränssnitt för andra system

Ett exempel: Som en vanlig användare loggar du in i APSIS Pro via www.anpdm.com när du ska importera prenumeranter, skapa, skicka och följa upp e-postutskick, evenemang etc. Om du automatiserar detta, innebär det att du istället låter ditt CRM eller din e-handelslösning ”logga in” i APSIS Pro och utföra arbetet. För att kunna göra detta ger du dina system tillgång till funktionaliteten I APSIS Pro’s API.

API kan användas som en fjärrkontroll

Ytterligare ett användningsområde för API som många finner värdefullt är att använda det som en fjärrstyrning av APSIS Pro. Det kan handla om att skicka e-post och SMS direkt från kundens ERP-lösning, eller att lägga till en nyhetsbrevsprenumerant i Apsis med en knapptryckning direkt från CRM-systemet. Vore det inte perfekt om du automatiskt kunde skicka ett tack-mejl eller en webbaserad enkät direkt till kunder som nyligen lagt en order?

joakimbg.jpg
Joakim arbetar som Integrations Manager på Apsis

 

Riktigt mycket data

Sen har vi konceptet “big data”. Trenden pekar mot att företag samlar på sig allt mer data, t ex om kunder och prospects. I linje med detta vill fler och fler av våra kunder samla resultat från e-postkampanjer, transaktionsrelaterade utskick etc. och bearbeta i datavaruhuslösningar. Det ger en en bättre bild av kunden och ökade kunskaper om hur APSIS Pro skapar mervärden i verksamheten. Tänk dig om du kunde sammanfoga data från e-postmarknadsföring, CRM, ERP-data och besök till din webbplats i en och samma datakälla för att förstå kunder och prospects ännu bättre?
 

En e-poststrategs tankar:

Samordna dataflöden

Som Joakim skrev tidigare, så är API ett kraftfullt verktyg i e-postmarknadsförarens verktygsbälte. Alla marknadsförare som har inkommande data från flera källor borde använda sig av API, så att listorna i APSIS Pro har den senaste informationen.

För Business to Consumer

Ta återförsäljare som exempel. Om vi kan skicka över senaste orderdatum via API, så kan vi skicka triggade mejl med fokus på nästa köp. Vi kan också filtrera och segmentera innehållet baserat på köphistorik.

kellybg3.jpg
Kelly arbetar som ansvarig för Apsis e-poststrategiska avdelning

För Business to Business

Om vi ser på andra sidan spektrat och diskuterar områden för att använda API inom B2B, så kan vi matcha ihop det senaste kontaktdatumet en säljare hade och stödja säljaren i införsäljningsprocessen genom att skicka uppföljnings-meddelanden som broschyrer, evenemangsinbjudningar med mera till den potentiella kunden.
 

Arbete som är mödan värt

Ibland kan det innebära lite mer arbete att sätta upp API-kopplingen. Men när du väl har gjort det så öppnas det upp en mängd möjligheter. E-postmarknadsförare som har infogat alla kontaktpunkter för sina kunder som demografiska data, eller i sin egen databas, har generellt bättre resultat och högre ROI. Detta beror på det enkla faktum att de kan agera snabbare på kundbeteende, handlingar (eller uteblivande av handling) på ett smart sätt.
Assistans?
För kunder som vill ha extra hjälp med att sätta upp API:et så har vi resurser på Apsis för hands-on-konsultation och hjälp. När du väl har implementerat API:et så kan vi även hjälpa dig med att använda datan för att skapa kraftfulla, riktade meddelanden. Kontakta din kundansvarige på Apsis för mer information. Eller skicka in din förfrågan.