Läs spam och lär dig skriva bra ämnesrader

Av APSIS

2010-02-22

Jag har en e-postadress som vid något tillfälle blivit "kapad" - någon har snokat reda på adressen och troligen sålt den till en eller flera spammare. Det har gjort att jag en vanlig dag får mellan hundra och tvåhundra skräppostmeddelanden.


Nu är det ingen katastrof. Dels är det inte min huvudsakliga adress, och dels så har mitt spamfilter blivit mycket bra på att rensa bort skräpposten innan jag ens ser den. Men ibland tar jag mig en titt i papperskorgen - litet grand av rädsla för att något viktigt trots allt ska ha rensats bort (det händer aldrig) men framför allt för att jag är nyfiken. Jag menar, tvåhundra brev om dagen - det tyder ju på en viss envishet.

Vad står det då i mina skräpmeddelanden? Till stor del är det en gåta för mig eftersom jag inte kan läsa ryska. Ungefär hälften av all skräppost är skriven med vad jag tolkar som det kyrilliska alfabetet. Men den andra hälften bjuder på en hel del guldkorn.

Men vänta nu. Kan man verkligen lära sig något av att läsa skräppost?
Ja, till stor del handlar det om negativa lärdomar. Skräpposten är full av exempel på hur man absolut inte ska göra:

  • Skicka utan att ha bett om lov
  • Skicka från en okänd avsändare
  • Skicka alldeles för ofta
  • Skicka på ett språk som mottagaren inte förstår

Men man också kan lära sig en hel del om att skriva bra ämnesrader och om vad som fungerar eller absolut inte fungerar. Testa att titta igenom skräpkorgen då och då och låt dig inspireras!

En ämnesrad som väcker intresse

Ofta lyckas spammare bra med att sammanfatta sitt budskap på ett säljande sätt. Här är några exempel på ämnesrader som jag fått på senaste tiden:

"High-quality copies of Swiss watches". Olagligt och förkastligt, men rakt på sak.

"You have a new personal message". Ja, personligt är bra. Även om jag förstår att det här spammeddelandet är så opersonligt det bara kan bli, har den som skickat förstått något grundläggande: vi vill ha meddelanden som är riktade till oss som individer. Då reagerar vi.

"1 timme att vinna så mycket pengar som möjligt under". En konstig mening, förvisso - men den har något som fångar ögat.

Det gäller att fånga intresset och att sticka ut - och det lyckas spammare med. Sedan misslyckas de givetvis på alla andra punkter. Men om du lyckas att kombinera den höga kreativiteten på ämnesrader med ett seriöst och intressant innehåll kommer ditt nyhetsbrev att vara det som sticker ut - och du ökar chanserna att bli läst.

Kombinationen ämnesrad - avsändare

En ämnesrad som "Bottle of cognac from 1788 and more up for grabs at Paris auction" har ju något intressant i sig. Sedan klantar de till det med att ha en avsändare som kallar sig för "Approved VIAGRA® Store" och då börjar man ju ana oråd.
Tänk på att en bra ämnesrad måste kompletteras med en seriös avsändare. Ofta fungerar företagsnamnet bra, antingen ensamt eller i kombination med något förklarande ord, som "Apsis nyhetsbrev"

Tre saker att ta med sig:

  • Ämnesrader som demonstrerar någon form av värde har högre potential att bli öppnade.
  • Att använda förnamn i ämnesraden är ett föråldrat grepp, som missbrukats av spammare som stulit adresser. Deras klumpiga sätt att infoga namnet eller hela adressen i ämnesraden har gjort att det inte är en bra idé att göra så. Att infoga namn i själva brevet är däremot ett bra sätt att göra dina brev mer personliga.
  • Ämnesrader i spam är betydligt mer direkta och påhittiga. Det finns en risk att legitima marknadsförare blir tråkiga för att inte uppfattas som spam - men det är viktigt att komma ihåg att en tråkig ämnesrad är en tråkig ämnesrad. Varken mer eller mindre.

För dig som vill experimentera är ett gott råd att testa dina ämnesrader systematiskt. Testa två olika ämnesrader på en begränsad del av din lista, mät vilken som fungerar bäst - och använd denna för resten av listan.