Lärdomar från Apple - triggers i praktiken

Av APSIS

2013-08-12

Jag gillar Apples datorer och telefoner. De är i mitt tycke snygga, lättanvända och stabila i drift.

I somras var det dags att byta till en ny MacBook Air efter det att min gamla, ärvda MacBook gjort sitt.

Som förväntat lanserade Apple den nya versionen i början av juni och någon dag senare var jag på plats i Apples butik i Malmö .

Några dagar efter köpet startade mailflödet från Apple och jag slogs av hur okomplicerat men ändå effektivt som triggers kan fungera. Genom att samla in mail från andra länder och för andra produkter från Apple så har vi kunnat se att arbetssättet är konsekvent för flera produkter och flera marknader.

Om vi kikar på de mail som Apple skickar så tycker jag att de funkar väldigt bra för att illustrera hur man smart kan använda triggers för nya kunder.

11 juni - Datorn köps

  1. Ge mig lite tid att komma igång med mitt köp på egen hand (det gick 2 dagar innan första mailet kom).
  2. Skapa en positiv ton - sälj inte direkt. Första mailet försöker inte sälja någonting till mig utan har endast ett innehåll som hjälper mig att komma igång med mitt köp och som gör nytta, Rimligtvis bör mottagaren efter detta mail vara mer nöjd med sitt köp och positiv gentemot att få fler mail från Apple.

13 juni - Första mailet: Lär känna din nya Mac.

mejl1B.jpg

Mailet har ett tydligt fokus på att komma igång med en Mac och innehållet såväl texter som filmer skapade för att hjälpa mottagaren igång. Innehållet har olika vinklar och handlar om operativsystemet, att styra datorn med gester och så vidare. På så sätt kan man få flera olika typer av mottagare att känna sig träffade. De mail som skickar till IPhone fokuserar något mer på service i butik medan mail till nya IPad-användare har en tydlig tyngdpunkt på Appar.

  1. När den positiva tonen är etablerad - inspirera, men översälj inte. Genom att Apple kommer med ”hjälpsamma förslag” som tydligt ökar värdet på mitt tidigare köp blir detta andra mail inte heller negativt. Jag köper kanske inte, men mailet påverkar inte heller min syn på Apple negativt.

25 juni - Andra mailet: De bästa MacBook Air - tillbehören

mejl2.png

Mailet har ett tydligt fokus på att mottagaren skall bygga vidare på den Mac som nu börjat användas och där användaren sannolikt mött de första begränsningarna: Lagringsutrymme, för lite ljud eller hur den nya, fina datorn skall transporteras. Återigen innehåller mailet flera typer av produkter för att så många som möjligt skall känna sig träffade.

  1. Fortsätt inspirera, men byt vinkel. Om Apple här hade kommit med ytterligare ett mail om tillbehör så hade jag tyckt att de blev tjatigt - då hade det varken funnits något nytt (förutom ännu fler tillbehör) eller värdefullt för mig. I detta tredje mail finns det i och för sig en säljande vinkling - men den skiljer sig markant från det tidigare mailet och är kombinerad med en tydlig nyttoaspekt ”Så använder du Iphoto”.

 13 juli - Tredje mailet: Skapa fotoböcker, präglade kort och mycket mer med din Mac.

mejl3B.jpg

Innehållet i detta mail är rejält mycket smalare än föregående mail - det fokuserar bara på bildhantering och hur de bilder som finns i iPhoto på Mac kan användas i personliga trycksaker. Men bredden finns här ändå - alla har ju en relation till bilder. För Iphone-användare handlar det mer om att få utskrifter av enstaka bilder - fullt rimligt med tanke på att det är så långt man typiskt jobbar med bilder i telefonen. Ett tydligt fokusområde - m en bredden finns här ändå - alla har ju en relation till bilder.
 

Ett smart upplägg.

mejl4.png

Som med många nya tankesätt blir användandet av triggers lätt någonting som känns komplicerat och onödigt svårt. Men ofta gör vi det för svårt och därför känns det befriande att se när de stora, duktiga bolagen lyckas använda denna teknik på ett enkelt och tydligt sätt som både ni och andra enkelt kan kopiera och dra nytta av:

-  Fundera på tempot efter köpet. Behövs innehållet direkt - eller kan det vara bättre att vänta lite.

-  Bygg förtroende först - sälj sedan. Det blir alltid enklare så.

-  Hitta innehåll som är relevant för så stor del av mottagarna som möjligt.

- Att anpassa innehåll efter produkter eller geografi som Apple kan absolut optimera resultatet - dock är det ofta bättre att få igång en bra aktivitet idag än en perfekt i framtiden.

Lycka till med era egna triggers!

Anders Frankel

Prova triggers du också

I Apsis Pro finns det en tilläggsmodul för triggers. Nu kan du också börja kommunicera som Apple. 

Läs mer om triggers

 

Boka demo

Vi visar dig hur du kan använda triggers för just din verksamhet. 

Boka demo