Intervju: Hur e-handel kommer att hjälpa ditt B2B företag

Av APSIS

2016-03-23

Nya studier visar att B2B e-handeln är på uppgång. Vi frågade vår e-handelsexpert Emil Eriksson om e-handelns påverkan på B2B-sektorn och vilka förberedelser som måste göras inför framtiden.

Find out why B2B and e-commerce are a perfect fit!

 

Bör B2B-företag satsa på e-handel, eller är det bara för B2C-företag?
E-handel är definitivt inte bara för B2C-företag. Just nu omsätter e-handelsförsäljningen inom B2B nästan dubbelt så mycket som B2C-försäljningen Kunderna vill effektivisera och förenkla sina köpvanor, därför är det ett naturligt steg för B2B-företag att gå online.

Dessutom är B2B-kunder inte helt olika B2C kunder. Folk som köper kläder på nätet privat är ofta samma personer som köper online-lösningar i sin yrkesroll. Därför är det ett bra första steg för B2B-företag är att skapa en e-handelsprocess som återspeglar köpprocessen inom den privata e-handeln.

Vad är ditt råd till företag som inte arbetar med produkter, som till exempel ideella organisationer, hjälporganisationer osv?
Jag skulle säga att samma sak gäller för ideella organisationer. Det handlar om konvertering: att konvertera en besökare till betalande kund, eller i det här fallet bidragsgivare. Mitt råd till en ideell organisation är att gå online så snart som möjligt. Genom att ha en närvaro online kommer ni lättare nå en större bas av potentiella bidragsgivare, vilket i sin tur kommer öka antalet bidrag.

Läs vår artikel om e-postmarknadsföring och insamling här.
 

Kostar inte e-handelsplattformar mycket pengar? Varför ska jag köpa en sådan lösning?
Du måste ha en e-handelslösning för att lyckas i dagens digitala tidsålder. Det råder ingen tvekan om det längre. Enligt Forrester gör redan 56 % av B2B-kunderna sina inköp på nätet. Den andelen kommer fortsätta att öka.

Det är visserligen inte gratis att skapa en e-handelslösning. Men det kostar mer att förlora sina kunder till en konkurrent. När det gäller e-handel kommer det sannolikt att öka din totala försäljning genom att dina kunder får en ny inköpskanal och en enklare shoppingupplevelse. Många B2B-företag flyttar ut på nätet för att det är ett mer lönsamt sätt att förbättra såväl försäljningen som kundupplevelsen.  

B2B is great for e-commerce. Here's why. papper och penna, mobiltelefon och laptop på skrivbord papir og pen, mobiltelefon og bærbar computer på skrivebordet paperi ja kynä, matkapuhelin ja kannettava tietokone papir og penn, mobiltelefon og bærbar PC på skrivebordet

 

Hur vet jag att mina kunder kommer köpa min lösning via webben?
Att sälja en fysisk produkt, som till exempel en regnkappa, är inte detsamma som att sälja en digital produkt. Även om det antagligen skulle ge samma effekt om dina kunder erbjuds en testversion av programvaran som att erbjuda fri retur på en fysisk produkt. Naturligtvis kan ingen veta om kunderna kommer att flockas runt din webbutik. Om du vill lyckas med e-handel kommer du också att behöva investera i SEO, marketing automation, sökfunktioner, on-site-sökning och en snabborderfunktion. Det viktiga är att erbjuda dina B2B-kunder en total köpupplevelse som är enklare än den som går att få offline.

Vad behöver ett B2B-företag som väljer en e-handelslösning tänka på innan de sätter igång?
Det första steget är att analysera företagets behov noggrant. Vissa e-handelslösningar är väldigt lätta att komma igång med och har mycket attraktiva prislappar, men de är kanske inte det bästa valet för en snabbt växande verksamhet med en stor produktdatabas.

Tänk alltid på den tekniska biten. Vem kommer vara värd för din webbplats? Vilka integrationskrav har du? Vill du använda öppen källkod eller inte? Det är också viktigt att bestämma vilka marknader du vill vara aktiv inom, vilka betalningsmetoder du vill ha och hur stor din produktdatabas är. Slutligen måste du välja om du ska bygga en lösning själv eller arbeta med en e-handelsleverantör som erbjuder en färdig lösning.

"Jag är övertygad om att varje företag, B2C och B2B, bör ha närvaro online.
(Emil Eriksson)

Det verkar som många faktorer måste tas i beaktning. Är B2B e-handel värt det i slutändan?
Jag är övertygad om att varje företag, B2C och B2B, bör ha närvaro online. Och om du säljer något - produkter, tjänster, eller medlemskap - bör din digitala närvaro ske genom en e-handelssajt.

Om ditt mål är att skapa en förenklad köpupplevelse för dina kunder så har du redan kommit en bit på väg. Men man får inte glömma att det är en komplex process att sätta upp en e-handelsplats. Du kan börja i liten skala med en e-postlösning för ”övergiven varukorg” för att stärka kommunikationen med dina kunder. När du gjort det kan du fortsätta med en mer sofistikerad strategi för att ta din e-handel till nya höjder.

Vill du veta mer om e-handel? Kom förbi på en pratstund under ”Easyfairs-mässan E-commerce 2016” i Stockholm den 11 till 12 maj. Vi kommer att vara där - och vi vill gärna träffa dig!
 

Ta del av vår senaste rapport om den svenska e-handeln och läs mer om möjligheterna att öka försäljningen med påminnelser om övergivna varukorgar via e-post