Inaktiva prenumeranter - nyhetsbrev

Av APSIS

2014-01-13

I höstas hamnade jag och några andra e-postnördar i en diskussion kring inaktiva prenumeranter.

Några hävdade att det bästa var att helt enkelt radera dem - de gav ju ingen respons.

Andra hävdade att detta var ett område där marknadsförare har utmärkta möjligheter att arbeta med lågt hängande frukt och få riktigt bra utväxling för investerad tid.

Vem har rätt?

Med risk för att vara diplomatisk så har båda en poäng - låt oss kika närmare på vad som ryms bakom de olika argumenten:

Radera:


Att radera inaktiva prenumeranter kan vara väldigt avgörande  ur ett leveransbarhetsperspektiv. Detta då en hög andel mottagare som inte öppnar eller klickar i ett mail från en viss avsändare kan leda till större risk att sorteras som spam.

Och om vi tänker på att radera prenumeranter  så är det rimligt –  det finns få indikationer som är så tydliga och  som visar att din kommunikation är så välkommen,  - som om mottagaren läser mailet eller ej.

Spara:


Men, som vi ofta märker när vi pratar med marknadsförare så finns det ett tydligt motstånd mot att radera inaktiva prenumeranter. Det är inte helt utan meriter. Låt oss kika på några argument för att inte radera inaktiva prenumeranter:

Nudge-effkten: Brittiska Alchemy Worx gjorde för en tid sedan en studie där man mätte beteendet hos mottagare som tog emot, men inte öppnade mail från en viss mottagare. Undersökningen visade tydligt att mottagare som tog emot, men inte läste mail ändå blev påverkade och köpte mer (en jämförelse gjordes med både mottagare som öppnade och kundklubbsmedlemmar som inte prenumererade alls). Förklaringen? Ett mail i inboxen är ju faktiskt inte helt olikt ett inlägg på Twitter eller ett SMS. Ämnesraden är ett kort och tydligt meddelande, eller uppmaning,  som direkt kan leda till köp. Detta gäller inte minst i mobilen - där blir upplevelsen av ett mail blir ännu mer som ett SMS eller meddelande på Twitter.

Mottagarna köper kanske - men inte just nu. Olika produkter har olika köpcykler och det är t.ex. extremt få som köper en ny bil eller cykel varje år. Det kan helt enkelt vara svårt att bedöma när någon tappat intresset.

Våra tips:

Även om det finns flera argument kring hantering av inaktiva prenumeranter så betyder inte detta att det går att ta den enkla vägen och göra ingenting. Att göra ingenting kan ge såväl leveransbarhetsproblem som missade möjligheter.

  1. Gör rätt från början. Om en lista får problem med leveransbarhet så kan de vara ett riktigt jobbigt projekt att städa upp i efterhand. Börja därför med att se till så att prenumerationerna går rätt till - använd dubbel opt in vilket även förhindrar ”Spam traps” som kan var förödande för er leveransbarhet.
  2. Håll koll på och städa undan studsar. En självklarhet kan tyckas - men inte alltför sällan ser vi problem med avsändare som inte vet vilka adresser som fungerar och vilka som är inaktuella. Detta kan bli ett problem speciellt eftersom e-postadresser som studsar kan användas som spamtraps i framtiden.
  3. Testa anpassade budskap till inaktiva prenumeranter. Det kan finnas flera sätt att öka värdet hos de inaktiva prenumeranterna. Med speciella erbjudanden, ”Var har du varit” -tema eller genom att be mottagarna bekräfta att de faktiskt vill fortsätta att ta emot era mail så kan ni få dem att gå från inaktiva till köpande - eller faktiskt bekräfta om de inte vill ha era mail längre.

Till slut:

Det handlar om att förstå vad som funkar för era mottagare. För vissa företag finns det möjligheter att aktivera de inaktiva mottagarna - för andra är det bättre att lägga krutet på de som redan är aktiva, Men, alla tjänar på att hålla en hög kvalitet på sina listor och på att genom tester lära sig vad som ger allra bäst resultat.

Lycka till med prenumeranterna - som vanligt finns vårt professional services team tillgängligt om du behöver hjälp!

 //Anders Frankel, Grundare Apsis

free-peoples-email.png

Free peoples email

Free people jobbar med att be inaktiva mottagare att bekräfta sin prenumeration eller sitt avslut, det kanske är en bra idé , men vi föreslår bara ett alternativ (stanna eller lämna) så att det blir tydligt vad som händer om mottagaren inte agerar.

 

ll-bean-email.png

L.L. Bean

L.L. Bean har en lite annorlunda approach och ber om en uppdatering av mottagarens uppgifter. Tanken är god - men kommer verkligen de minst aktiva/intresserade mottagarna att vilja lägga tid på att uppdatera sina uppgifter?

 

sephora-email.png

Sephora

Enkelt, tydligt och ett bra incitament för att aktivera mottagarna.