Gmail utvecklar promotions tab

Av APSIS

2014-04-14

Det är alltid kul att se när olika aktörer försöker förbättra mottagarnas upplevelse av e-post. Här är tre aktuella exempel:

  • Google Tabs, som introducerades härom året för att hjälpa mottagarna prioritera genom automatisk sortering.
  • Appen Mailbox, som hjälper alla oss som använder inboxen som en att-göra-lista genom att kunna styra när olika mail visas.
  • Google Schemas som gör det möjligt för mottagare att agera på mail direkt i inboxen genom att placera funktioner och länkar i ämnesraden.


Listan är mycket längre än så, och många funktioner försvinner i praktiken efter ett tag (t.ex. så blev ju Gmail Priority inbox aldrig riktigt stor – utan togs snarare över av Gmail tabs.) – men funktioner som tar e-post framåt utvecklas hela tiden.

Just Gmail Tabs ser ut att vara här för att stanna. Den största förändringen för många marknadsförare är att nyhetsbrev och andra utskick ofta hamnar under tabben ”promotions”.

Annonser eller e-post?

Just tabben promotions har en kontroversiell sida. Google visar nämligen annonser i denna ”inbox” – annonser som är hyfsat lika e-post till sin utformning. Frågan som uppstår (då dessa annonser inte har någon form av opt in) är: Är de annonser – eller är detta Spam?

Kanske är det just på grund av detta – i kombination med ytterligare annonseringsmöjligheter som Gmail nu börjat testa en ny design på innehållet i promotion-sidan.

Nu kommer inboxen för promotions att kunna se ut så här:
 

 gmail-tabs-1.pngLägg märke till att ”mailet” från Airbnb inte är ett riktigt mail, utan en annons. En annons som försiktigt markerats med en ”Ad”-symbol och en något annan bakgrundsfärg.


Som marknadsförare kan vi inte påverka utvecklingen av denna typ av lösningar. Den möjlighet vi har är att förstå hur det fungerar och utnyttja förändringen till att öka effekten från vår e-postmarknadsföring. Det bästa sättet att lära sig och maximera resultatet från förändringar, är att lära sig tidigt.

Innan ni funderar på hur ni skall designa för de nya förutsättningarna är det viktigt att vara klar över hur omfattande denna förändring är:

  • Förändringen kommer just nu endast att beröra mottagare som har sin e-post via Gmail och endast när de läser e-posten i en webbläsare. Det är alltså mycket mer sannolikt att detta spelar roll för dig som säljer till konsumenter än om du säljer till företag.

Funktionaliteten är i detta läget i en relativt tidig testfas där användare kan anmäla sig för att testa (länk för detta hittar du längre ner i artikeln). Just nu är det mikroskopiskt få användare, men sannolikt sker en bredare utrullning inom kort. I detta läge är det dessutom så att användarna själva kan välja om de vill använda denna vy eller den klassiska listan, vilket troligtvis begränsar användandet något.

Så fungerar den nya visningen av mail i Gmail Promotions

Det som visas är uppbyggt av 4 byggstenar:
 

  • En bild från mailet (Featured image)
  • En bild från avsändaren (Sender image)
  • Avsändarnamn (Sender Name)
  • Ämnesrad (Subject line)

gmail-tabs-2.png

Bilden från mailet är såklart ”spännande” eftersom det inte är helt förutsägbart vad som kommer att visas. I grundläget kommer Gmail att försöka hitta rätt bild att visa, men använda texter från mailet om det inte går att hitta en bra bild.

Vårt råd är att inte lämna detta till slumpen, utan att istället använda den funktionalitet som finns (mer om detta senare i artikeln) för att säkerställa rätt bildval. Bilden skall vara minimum 580 x 400 pixlar och så långt verkar det inte vara ett måste att denna bild är med i själva mailet. Större bilder kommer att anpassas till formatet.

Bilden från avsändaren är i grundläget första bokstaven i avsändarnamnet, men den avsändare som har en verifierad Google+ - profil får sin profilbild visad istället. Avsändarnamnet visas som vanligt, dock med en gräns på 20 tecken.

Ämnesraden visas med en gräns på 75 tecken. Är ämnesraden kortare hämtas innehåll från själva mailet och visas efteråt.

Vill du jobba med Gmail Promotion Tab?

För dig som använder APSIS Pro: Vi kan redan idag hjälpa dig att styra vilka bilder som visas från ett mail och arbetar intensivt på funktionalitet där du själv styr detta. Kontakta oss gärna om du behöver hjälp.

Boka demo


Använder du Gmail och vill se hur det ser ut? Anmäl dig för att testa här: https://mail.google.com/intl/en/mail/help/fieldtrial.html