Framgång med anti-relevans - Panduro hobby

Av APSIS

2012-11-14

Så vände ett företag på tänket kring relevans - och sålde så att webbutiken gick ner.

Vi pratar med Panduro Hobby – som tänkte lite annorlunda och prickade helt rätt.


Efter att i många år jobbat för att nå maximala resultat med relevans så känns det väldigt kul när det dyker upp ett exempel på marknadsföring där någon genom att tänka lite annorlunda får till ett riktigt bra resultat.

I detta fallet var det Panduro Hobby som kände att deras kunder ville ha något annat att göra än att titta på fotbollsmatchen mellan Sverige-Portugal på TV. Och kanske hade detta stannat vid ett lite annorlunda mail - om det inte hade varit för att vi ett tag senare såg följande på Facebook:

Panduro-Facebook-Fotboll-kampanj.png

Det verkar alltså som att utskicket och kampanjen gett en sådan respons att till och med webbutiken gick ner. Det bådade (på sitt sätt) för att kampanjen i sig hade gett rejäl effekt.

Men – hur tänkte de egentligen?

Vi hörde av oss till Monica Larsson, Internet Business Manager på Panduro Hobby och fick genom en intervju lite mer inblick i kampanjen.

Hur kom ni fram till att ni skulle ha detta fokus i utskicket?

– Vi har sett att en rejäl ökning av besökare vid den här typen av arrangemang. Då dök den här kampanjidén upp.  


Vad kan du säga om resultatet?


– Det var helt otroligt. Mycket större än de högsta topparna vi någonsin haft – både i besök och försäljning.

 
Blev mottagarnas reaktion precis som ni hade tänkt er – eller reagerade de på något annat sätt än ni trodde?


– Vi var väldigt spända på hur det skulle tas emot och vi trodde att det skulle bli positivt. Det blev verkligen över förväntan. Riktigt kul. Vi fick tyvärr tekniska problem att ta emot så många på en och samma gång men vi förlängde kampanjen och gjorde alla kunder nöjda och glada. Vi var också beredda och svarade på Facebook-kommentarer och frågor under hela kvällen och helgen.

Har ni tidigare gjort liknande kampanjer – hur har det gått?


– Det var första gången - men knappast den sista!


Det är alltid lika kul att se ett genombrott som lyckas så här bra. Och även om Panduro Hobby på ett sätt bröt mot den uppenbara synen på relevans, så tog man fasta på vad som var relevant för kunderna och skapade riktigt framgångsrik e-postmarknadsföring.

Bra jobbat Panduro!

PANDURO-epost-fotboll-bra-resultat.png