Formulär för nyhetsbrev

Av APSIS

2014-03-24

Design och kodning av ditt prenumerationsformulär

Det talas och skrivs mycket om e-poststrategier, textförfattande, design, mobila enheter och leveransbarhet. De flesta vill ha fler prenumeranter – kvalitativa sådana. Men vad vissa glömmer är att det spelar ingen roll hur bra din strategi är, om du inte har ett bra prenumerationsformulär för att samla in prenumeranter.

I denna artikel ger vi dig dels tips för hur du ska tänka kring dina formulär, men även hur det hela fungerar i APSIS Pro.

Design av formulär för dina nyhetsbrev

Det finns näst intill obegränsat med möjligheter när det kommer till design av dina prenumerantrutor. I grund och botten handlar det om vilka kodkunskaper och designkunskaper som du har. Vi vill dock slå ett slag för Apsis duktiga e-postdesigners som även hjälper våra kunder med deras prenumerationsformulär.

Givetvis kan du även själv byffa prenumerationsformulär i APSIS Pro. Med hjälp av den inbyggda editorn kan du lägga till fält för vilken typ av data du vill samla in. Att koppla ett formulär till en eller flera listor är lätt och sker genom några klick.

Här är 10 tips för bättre prenumerationsformulär:

  1. Ju fler fält du har, desto lägre blir konverteringsgraden. Fråga bara om det nödvändigaste.
  2. Beskriv hur du hanterar prenumerantens information, bygg förtroende.
  3. Var noga med texten! Beskriv fördelarna, varför ska man prenumerera?
  4. Ha en tydlig bekräftelseknapp. Testa att experimentera med texten och se om den påverkar konverteringsgraden. "Prenumerera nu" eller "Bekräfta din prenumeration"?
  5. Se till att formuläret syns i din webbdesign. Promota det så ofta du kan (men med förnuft).
  6. Prova att ha formuläret i "pop overs". Det ger bevisat högre konverteringsgrad, men var försktig så att inte effekten blir motsatt.
  7. Inkludera "statements". Berätta allt positivt som dina prenumeranter har att säga om nyhetsbrevet. En bild tillsammans med ett utlåtande ökar personifieringen.
  8. Less is more. Känner du att du vill ge mer information om prenumerationen? Lägg då till en liten informationsikon som man kan klicka på för mer information.
  9. Gör en tvåstegsraket. Kom ihåg, ju färre fält att fylla i, desto större sannolikhet att man blir prenumerant. Vill du ha mer information om prenumeranten, kan du prova att lägga till ett andra steg efter att de klickat på "prenumerera". Det andra steget är frivilligt, men frågar efter djupare information.