Fem sätt att skada ditt varumärke med e-post

Av APSIS

2010-02-22

Alla marknadsförare vet att e-post kan vara ett utmärkt verktyg för att nå ut till omvärlden. Men det är få som tänker på vad som kan hända om man använder e-post fel.


Här är några av de vanligaste sätten som en oklok marknadsförare kan förstöra sitt varumärke på.

1. Dålig stavning - glöm aldrig att läsa korrektur!

Vi känner alla till situationen. Nyhetsbrevet ska skickas idag. Nu. Omedelbart. Stavningen är nog bra, eftersom Word inte visar några 'röda vågor' - inte sant?

Men ändå, när nyhetsbrevet är skickat, kommer någon på kontoret och visar ett misstag som nu är omöjligt att rätta till.

Oavsett hur kort med tid du än har - se till korrekturläsningen görs på rätt sätt. Bara för att e-post är en kostnadseffektiv kanal betyder inte det att du ska ge mottagaren en lågbudget-känsla av ditt företag.

2. Dålig etik - därför kommer köpta adresser att skada ditt varumärke allvarligt

Ingen gillar spam. Känslorna mot spam har blivit starka och de som drabbas blir oftast väldigt irriterade. Även om liknande metoder funnits i andra kanaler som exempelvis fax-reklam var det först med e-post som olägenheten verkligen tog fart. Viagra, billiga klockor och falska lotterier är vanliga, men även 'vanliga företag' har använt taktiken att skicka kommersiella e-postmeddelanden utan varje mottagares tillstånd. Denna praxis är bara olaglig i vissa länder, men även i de länder där det är tillåtet kommer det att skada avsändarens varumärke och levereransbarhet.

En undersökning som gjorts av Apsis visar att 17 % av de svarande var så irriterade på att ta emot e-post de inte hade godkänt att de 'svartlistade' det sändande företaget och vägrade göra affärer med dem.

Undersökningar av Merkle Quris visar att 45 % av mottagarna vid något tillfälle slutat göra affärer med en befintlig leverantör på grund av bristen på fungerande e-post-policy.

Ytterligare en risk med att ditt varumärke blir synonymt med oönskad e-post är att det finns en risk att dina ordinarie meddelanden kommer att blockeras av Internetleverantörer för att stoppa spam.
Och, sist men inte minst - du vill inte hamna i samma kategori som den som lockar med Viagra, billiga klockor eller falska lotterier - eller hur?

3. Dålig design

Som vi alla vet vid det här laget har det grafiska utseendet en direkt inverkan på resultatet av alla marknadsföringskampanjer. Det som många e-postmarknadsförare missar är att tekniken bakom olika e-postklienter påverkar hur designen ser ut.

I ett test som gjorts av Apsis hade cirka 75 % av de testade nyhetsbreven (alla från större avsändare) grafiska problem i en eller flera av de mest populära e-postklienterna när de visades.

En kraschad design visar upp bilden av ett företag som inte bryr sig - med största sannolikhet inte vad du tänkte dig.

Lösningen är att alltid testa ditt e-postmeddelande i de mest populära e-postklienterna innan du skickar. Glöm inte att testa även i klienter som inte laddar bilder för att se till att designen är meningsfull även där.

4. Dåliga länkar

I en perfekt e-post-värld är allt rättstavat, alla e-postmeddelanden levereras till inkorgen, all design stämmer och alla länkar fungerar.

Men inte ens e-post-världen är perfekt och mer än en gång har nyhetsbrev skickats med länkar som inte fungerar korrekt. Detta är naturligtvis ett stort problem.

Så testa alltid länkarna innan du skickar. Och testa alltid, alltid om du gör någon (även smärre) ändring på nyhetsbrevet. Det är en liten investering av tid som kan spara dig mycket huvudvärk.

5. Inget värde

Undersökningar visar att den enskilt största orsaken till att avsluta prenumerationen på ett nyhetsbrev är att det saknar innehåll som är relevant och värdefullt för mottagaren. Kom ihåg: varje gång du skickar ett nyhetsbrev till en prenumerant ber du honom eller henne att investera sin dyrbara tid. Om brevet inte innehåller tillräckligt med värde för att motivera den nedlagda tiden - så kommer inte nästa brev att bli läst.

Sammanfattning

E-post är fortfarande en mycket användbar marknadsföringskanal som ger möjligheter till en stark avkastning. Men - för att undvika att skada varumärket:

  • Korrekturläs alltid - två gånger!
  • Skicka endast till mottagare som har tackat ja till att ta emot e-post från dig - skicka aldrig till hyrda eller köpta listor.
  • Testa designen i de vanligaste e-postklienterna
  • Testa dina länkar - och testa igen om du gör några ändringar
  • Om din e-postkommunikation inte innehåller något av värde för mottagaren - skicka inte!