E-postarens verktygslåda

Av APSIS

2011-03-28

- redskap för att slipa din e-post

Precis som för vilken hantverkare som helst, så krävs det ett antal saker för att e-postaren ska kunna göra ett bra arbete. Det krävs kunskap, material och rätt redskap.


I denna artikel får du en rad olika redskap som du kan prova i ditt eget hantverk med e-post. Allt från finsnideriverktyg till lite grövre hyvlar finns med. Några av redskapen grundar sig i det som vi talat om på våra frukostseminarier under början av 2011, andra baseras på undersökningar vi gjort samt vår egen erfarenhet.

Här är sju redskap som du kan prova i samband med din e-post:

+ 24 % i räckvidd

Det här redskapet är lätt att arbeta med och tar inte lång tid att bemästra. Om du har varit på något av våra frukostseminarier, så känner du säkerligen igen siffran i rubriken. Procentförbättringen sker om du infogar dela-länkar för sociala medier i ditt utskick. Det låter nästan otroligt, men länkarna kan öka ditt utskicks räckvidd med så mycket som 24 %.

Om du inkluderar dela-länkar och skickar ditt utskick till 1 000 personer, kan det alltså potentiellt nå 240 personer fler jämfört med om du uteslutit dela-länkarna.
Få reda på vad som fungerar i förväg

Det här e-postredskapet kan i det närmaste liknas vid ett vattenpass. Med den här metoden kan du se vilket av ditt material som är i våg med målgruppen och vilket som inte är det.

Genom att dela upp ditt utskick och testa olika innehåll på små slumpmässigt utvalda delar av din lista, kan du med ganska stor säkerhet förutspå vilken effekt ett specifikt innehåll kommer att ha på den stora listan. Denna metod går ofta under namnet split test och kan användas för bland annat ämnesrader, innehåll, avsändarnamn och tidpunkt.

Film i utskicket

Text och bild i all ära, de är bra medel för att locka prenumeranter till klick. Men varför inte utnyttja film som medium också? Än så länge finns det begränsningar för att infoga rörliga bilder i din e-post. I Video i e-postHotmail Active Views kan du exempelvis spela upp Youtube-klipp direkt i mejlet. Men långt från alla mejlklienter har börjat anpassa sig för rörlig bild. Därför kan det vara bra att veta hur du på ett enkelt sätt kan skapa illusionen av att du har ett spelbart filmklipp i ditt utskick.

Genom att ta en enkel skärmdump, eller klistra på en "play"-ikon på en bild, ger du illusionen av att ett videoklipp är inbäddat i ditt mejl. När prenumeranten klickar på bilden leds han eller hon vidare till en landningssida där filmen kan spelas upp. En iögonfallande, enkel och klickattraherande metod.

Identifiera ambassadörerna för ditt varumärke

Detta kanske du också känner igen från våra frukostseminarier under början av 2011. Det finns prenumeranter som interagerar med dina utskick och ditt varumärke mer än andra. De är mer involverade i ditt material, de pratar mer om dig. Förtjänar de då inte också lite extra uppmärksamhet? De gör ju faktiskt något positivt för ditt företag.

Fördelen med att vara medveten om och kommunicera med sina ambassadörer är att båda tjänar på det och att de kan bli ännu starkare ambassadörer för dig och ditt varumärke. Tänk på att om du potentiellt sett kan öka räckvidden med 24% genom dela-knappar, då borde du kunna öka ganska många procent till genom att jobba med relationen till dina ambassadörer.

Upp till 40 % fler klick på enkäter

Tydlighet är a och o i all kommunikation. Det är lätt att bli "hemmablind" och ta för givet att mottagarna vet precis vad man menar och vill. Glöm inte att det konstant kommer nya prenumeranter - som ofta inte vet något om dina utskick. Ett sätt för att få fler att deltaga i dina enkätundersökningar är om du erbjuder något i gentjänst. Och om du erbjuder dem "direkt gratifikation" är det ännu bättre. Nyckelkomponenten är att verkligen understryka att de som svarar får en belöning, men att inte säga exakt vad det är som de får. När vi själva använt oss av denna metoden har vi ibland fått en så stor förbättring som 40 % i klickfrekvens.

Individualiserade utskick

Vi har sagt det tidigare, men det tål att upprepas: personifierade utskick bygger relationer bättre, skapar mer fötroende och involverar mer. Vilken rubrik och ingress föredrar du?

    1. Hej
    Ta chansen och förbättra Era kundrelationer genom personligt anpassade utskick.

    2. Hej Lena
    Ta chansen och förbättra dina kundrelationer genom personligt anpassade utskick.

Kom ihåg att om du inte har alla dina prenumeranters namn, så bör du se över var du placerar dynamisk text. I exempel 2, så fungerar rubriken även om det skulle saknas ett namn. Om du infogar namn eller annan dynamisk text mitt i meningar kan grammatiken bli felaktig om en prenumerant har ett blankt datafält. Men det finns fortfarande många kombinationer som är "säkra", så låt dig inte hindras av en prenumerantlista med glapp.

Några exempel:


Nu ##Namn##, är det dags för vårrea!
Ta chansen ##Namn## och förbättra din kondition.
Nu är ditt paket framme hos oss ##Namn##.

Lär känna din målgrupp

Det finns få saker som kommer att ha så positiv effekt på dina e-postutskick som denna punkt. Tänk efter, e-post är bara en form av kommunikation, ett dialogmedium. För att kunna kommunicera med någon och Filter e-postövertyga dem om något, så har du hjälp av att veta saker om dem. Det är en bra anledning till att vara noggrann med dina demografiska data i din e-postlista, för att sedan kunna filtrera dina utskicksrapporter och se hur olika segment av dina prenumeranter beter sig.

Andra sätt för att lära dig mer om din målgrupp är att kolla på undersökningar kring beteende, karaktäristisk med mera. Du kan börja med att läsa vad vi har att säga om din målgrupp. Vi genomför då och då opinionsundersökningar på representativa urval av den svenska befolkningen. Svaren på frågorna som vi ställer presenteras efter kön och ålder tillsammans med olika slutsatser.

Kraften i kombinationer och svagheten i "för mycket"

Tänk på att effekten av ett redskap beror på flera olika saker. Vissa fungerar bättre tillsammans med andra, medan somliga eller för många redskap kan ge dåliga resultat när de kombineras. Och bara för att man använder sig av ett redskap är det inte alltid så att resultatet blir optimalt. För att nå till toppen krävs, som vi tidigare nämnt: kunskap och rätt material - utan det kan du inte få till det finaste hantverket. Om ett redskap inte är relevant i samband med ditt utskick, vad har du då för nytta av det?

Relevansen måste alltid hållas i åtanke.

För vilken hantverkare har nytta av den finaste verktygslådan, om han inte vet hur den ska användas?