E-post och modern insamlingsverksamhet (Del 2): Hur ser din plan ut?

Av APSIS

2016-02-03

Direktreklam är fortfarande den dominerande kanalen för insamling av pengar, men e-post är dess hårt arbetande och trogna underhuggare. Men man kan fråga sig varför underhuggaren får så lite uppmärksamhet?

Old man sitting at coffee shop

 

”De flesta givare är äldre.”

Har du hört den förut? Det är du förmodligen inte ensam om. Människor som har kommit upp lite i ålder skänker ofta pengar till välgörenhet och eftersom de är de ideella organisationernas främsta målgrupp förtjänar de också mest uppmärksamhet. Faktum är att flera organisationer är helt beroende av den här målgruppens generösa bidrag.

Om du frågar mig är detta anledningen till att ideella organisationer alltid ligger steget efter när det gäller digital marknadsföring. De utgår från att mormor inte vill ha e-post utan föredrar ett pappersbrev som hon kan hålla i handen. Mormor antas inte heller finnas på Facebook och informationen på sociala medier inte riktar sig till henne. Men stämmer dessa antaganden fortfarande?

Visst är det sant att majoriteten av alla äldre inte använder sociala medier, men de flesta har faktiskt e-postadresser. Och vad händer med de yngre givarna? Den demografiska sammansättningen i en givarbas kan förändras drastiskt på bara några år och utan en välfungerande e-poststrategi kan man snabbt halka efter.

Hur ser er strategi ut? Har ni en strategi överhuvudtaget?

”Vår organisation gör så många olika saker och vi vet inte hur vi ska kommunicera med alla olika typer av människor i vår målgrupp.”

Låter det bekant? Problemet med det här påståendet är att det inte längre är sant. Alla ideella organisationer gör många olika saker och har givare och volontärer med olika bakgrund. Därför är e-posten (den trogna underhuggaren) ett värdefullt verktyg för dagens marknadsavdelningar. APSIS och andra e-postleverantörer hjälper dig att nå ALLA dina målgrupper på precis det sätt du vill, vilket är betydligt mer kostnadseffektivt än att använda traditionellt tryckt material.

”Jag önskar att vi kunde fokusera mer på vår e-poststrategi, men den hamnar ofta längst på vår att göra-lista. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med tid!”

Just därför kanske man bör se över sin att göra-lista. E-post är en lika viktig del av din kommunikationsplan som allt annat. Med detta fantastiska verktyg kan du tacka dina generösa givare, berätta om lyckade projekt, skicka rapporter om olika projekt, ge praktisk information till volontärer, skicka julkort, genomföra kampanjer och mycket, mycket mer.

Är du fortfarande inte övertygad? Fundera på det här: Hur många timmar tar det att skapa all kommunikation i listan ovan som tryckt material? Och vad kostar det? Skulle du ha användning för den tid och de pengar du sparar genom att sköta kommunikationen via e-post istället?

”Jag oroar mig FORTFARANDE för det äldre ålderssegmentet...”

Det gör inget, för det finns nämligen en enkel lösning: Fråga dem vad de tycker! Slå dem bara en signal och berätta om e-postens alla fördelar. Låt dem välja om de vill bli kontaktade via e-post eller direktreklam i framtiden. Naturligtvis kommer vissa att föredra direktreklam, och deras åsikter bör definitivt respekteras. För de som väljer e-post kan du lugnt köra på (precis som med de yngre målgrupperna). Våga ta täten!

Line Konstali

Av Line Konstali, APSIS Consultancy (Professional Services)

Vill du läsa mer om e-postmarknadsföring och penninginsamling? Kolla in första delen i vår bloggserie: Hur kommer jag igång?