E-post och modern insamlingsverksamhet (Del 1): Hur kommer jag igång?

Av APSIS

2016-01-20

Ideella organisationer använder i allt högre grad e-post i sitt insamlingsarbete, med mycket goda resultat. Den som gör någon typ av massutskick bör dock rätta sig efter såväl bästa praxis och tillämpa juridiska riktlinjer – ibland behöver även välgörenhetsorganisationer göra precis likadant som resten av den digitala marknadsföringsvärlden.
 

Money (Fundraising and Email Marketing)


Hur samlar man in pengar via e-post?

Funderar du på hur er första e-postbaserade insamlingskampanj ska utformas för att den ska bli så lyckad som möjligt? Då har vi några förslag som kan hjälpa dig.

1. Skaffa en bra e-postleverantör (ESP)

Många ideella organisationer använder till en början e-postklienter som Outlook och Gmail för sin e-postmarknadsföring. Dessa verktyg fungerar utmärkt för att skicka e-post till enskilda personer, men är inte anpassade för att skicka nyhetsbrev till större grupper (om du använder den typen av e-posttjänst idag bör du därför vara beredd på att stöta på en del hinder). E-postleverantörer (ESP:er), som t.ex. APSIS, är specialiserade på att leverera e-post och rapporterar om utskicken inte kommer fram till mottagarens inkorg. Genom att arbeta med en bra e-postleverantör, jobba med bästa praxis och testa dina utskick kontinuerligt är du på god väg mot bättre genomslag med din e-postmarknadsföring. 

2. Undvik skräppostmappen - använd ren och segmenterad data!

Trots att dina e-postmeddelanden har ett gott syfte kan de hamna i mottagarens skräppostmapp. Om mottagarna tror att dina utskick är irrelevanta är chansen stor att de markerar dem som skräppost. Därför rekommenderar vi INTE att du köper listor och/eller använder e-postadresser från webbplatser, sociala medier eller gamla listor som ligger och skräpar på kontoret. Detta gör det inte bara svårare att nå fram till dina trogna mottagare som vill ta emot din information, utan det är även olagligt i många länder. Se därför till att din data alltid är aktuell och fullständig. Genom att skapa en databas över alla befintliga givare (eller använda en färdig databas) kan du öka din omsättning. Om du segmenterar givarna redan från början kan du sedan enkelt skräddarsy dina e-postmeddelanden.


3. Se till att givarna känner igen ditt avsändarnamn

Från”-fältet bör alltid se likadant ut. Avsändaren ska vara ett tydligt och omisskänligt namn som gör det lätt att se att meddelandet kommer från just din organisation (de flesta ideella organisationer bör använda sina officiella namn eller namnet på en välkänd kampanj eller ett känt projekt). E-postadressen måste vara kopplad till din domän, t.ex. Post@DinFavoritorganisation.com. Använd inte e-postadresser av typen NoReply@DinFavoritorganisation.com. Som e-postmarknadsförare är det du som tar initiativ till att kommunicera med dina givare. Ett svar från någon av dem kan leda till vidare dialog och i slutändan resultera i fler donationer.

4. Var noggrann med e-postdesignen och call-to-actions

Det visuella intrycket är viktigt för att ett insamlingsutskick ska bli framgångsrikt. Skapa en mall och använd typsnitt som passar ihop med organisationens övergripande marknadsdesign. En tydlig call-to-action är avgörande för en lyckad e-postkampanj. Formulera uppmaningen tydligt i ett eget stycke eller lägg in en stor, färgstark ”Donera nu”-knapp. Försök att göra det så lockande och synligt som möjligt så att mottagarna inte kan låta bli att klicka.

Nu när vi har gått igenom grunderna kanske du är redo att starta en egen insamlingskampanj?
- Ja?
- Så bra, då sätter vi igång!

Line Konstali

Av Line Konstali, APSIS Consultancy (Professional Services)