E-handelns växande värde

Av Noemi Gobel

2015-11-25

I detta nu förbereder sig webbutiker och e-handlare världen över för att kraftigt öka trafiken till och antalet köp som kunderna gör på deras webbplatser. Oavsett om ditt företag deltar i fenomenet Black Friday eller inte så är det ett utmärkt tillfälle att fundera kring nutidens hjälte: e-handeln.

The growing value of e-commerce: main image

 

E-handeln har fullkomligen exploderat de senaste åren. Enligt PostNord lade europeiska konsumenter närmare 180 miljarder euro på att handla på nätet 2014. Intäkterna som genereras av e-handeln i Norden har ökat med nästan 30 % sedan 2012 till 90,5 miljarder SEK. Enbart i Sverige säger 42 % av konsumenterna att de har handlat på nätet via sin smartphone eller surfplatta de senaste sex månaderna. För de som inte har hoppat på e-handelståget ännu - verkar det som att tiden är inne nu.

På Black Friday erbjuder detaljhandelsföretag världen över konsumenterna enorma rabatter på sina produkter. Black Friday var från början startskottet för säsongsreorna på den amerikanska marknaden, men vid det här laget har fenomenet spritt sig även till Europa – faktum är att det var den absolut bästa dagen att julhandla på i Sverige, Finland och Norge 2014. Att ha en välfungerande e-handelslösning på plats sådana dagar ger säljavdelningarna en markant högre vinstmarginal, trots de stora rabatter som ges.

Och med ”välfungerande” menar vi inte bara webbutiker. Det fina med e-handel är de många olika funktionerna, alla utformade för att hjälpa till att skapa en sömlös kundupplevelse för varje person som besöker din webbplats. Ta till exempel hur man vinner tillbaka övergivna varukorgar: ny statistik indikerar att 76 % av de potentiella kunderna överger sina kundvagnar på webbplatser. Du kan motverka denna tendens genom att automatiskt skicka riktad e-post till dem för att påminna om köpet de inte slutförde senast och ge dem lite hjälp på traven att genomföra köpet. E-post av den här typen har i genomsnitt en öppningsfrekvens på 40,5 % enligt Emarketer, medan våra egna kunder har rapporterat så höga siffror som 59 % – så det verkar onekligen som att de uppskattar påminnelsen.

The growing value of e-commerce: digital shopping bags

 

För att vinna tillbaka övergivna kundvagnar bidrar produktrekommendationer som ”bästa köp” eller ”populärast” även till att ge en enhetlig shoppingupplevelse, och det resulterar i sin tur i en ökad chans att kunden köper fler artiklar av dig. (För att stärka rekommendationerna kan du också inkludera dina resultat från sociala medier, så som dina mest sparade artiklar eller artiklar med flest likes.) E-handel med korsförsäljning hjälper även till att skapa en positiv upplevelse för dina kunder genom att ge dem tillgång till samma erbjudande på dina produkter oavsett från vilket land de besöker din webbutik eller e-handelssajt. (Glöm inte bort att följa respektive lands e-handelsbestämmelser och förordningar.)

Värdet av e-post i e-handel har fått ett enormt uppsving de senaste åren, och det har utvecklats till den främsta pådrivande faktorn för företags investeringar i e-handelslösningar. Förutom att använda dina konsumenters e-postadresser för att förenkla deras kundupplevelse kan du även använda dem för att optimera dina kampanjer i sociala medier. E-post har blivit en guldgruva inom digital marknadsföring. Men på ett villkor.

Kommer du ihåg det gamla talesättet: ”glada kunder betyder bra försäljning”? När du bombarderar dina kunder konstant med e-post, rekommendationer och specialerbjudanden utan att de har gett sitt samtycke till det, går de snabbt över till att vara mindre glada, före detta kunder. I Skandinavien (och som av en slump, resten av Europa) är det förbjudet enligt lag att kommunicera med kunder utan att låta dem välja om de vill ta del av dina tjänster. Oengagerade kunder skadar även ditt rykte som avsändare, vilket är det sista du vill dagar som Black Friday, då du behöver försäkra dig om att dina utskick verkligen når prenumeranternas inkorgar. Fördelar? När kunderna aktivt tackar ja till dina utskick kommer deras kundupplevelse att inspirera dem att berätta det vidare för nära och kära, vilket gör att ännu fler kunder hittar dig. 

Det är enkelt att förstå varför e-handelsbranschen har ett så stort värde för företag i alla storlekar och former. Oavsett om du är ett globalt storföretag eller ett mindre lokalt företag, kommer skapandet och underhållet av en väl fungerande e-handelslösning inte bara att spara dig tid och energi, utan även öka din omsättning genom att du bearbetar tidigare outnyttjade inkomstkällor – oavsett veckodag.

Vill du förverkliga det du har läst om? Här är några saker du bör tänka på när du ska ge din e-handelslösning en skjuts framåt!

The value of e-commerce ; abandoned shopping carts

 

 

The value of e-commerce: simplify your customer journey

 

 

The value of e-commerce: why do people abandon shopping carts?

 

Gillade du det här blogginlägget? Dela det med ditt närverk och berätta vad du tycker!