“Digitala marknadsförare måste vidga sina vyer”

Av Sarah Chase

2018-02-20

Följande artikel är en del av vår nya serie Inside APSIS, där vi intervjuar våra experter om deras syn på digital marknadsföring.

Hur omvandlar en expert inom digital marknadsföring teori till praktik? Samantha Seljak är en Project Manager på APSIS Professional Services som har djupgående teoretisk kunskap såväl som praktiskt know-how. I följande blogginlägg delar hon med sig av hur du kan öka engagemanget och minska kundbortfallet i dagens konkurrenskraftiga klimat.

Samantha Seljak Project Manager and Digital Consultant APSIS

“Det är spännande att inspirera kunder och följa deras resa

Samantha Seljak har varit en del av familjen på APSIS i över sex månader. Som Project Manager på Professional Services är hon en av våra experter som hjälper företag att froda inom digital marknadsföring.

           “APSIS lockade på grund av vår ställning som det ledande SaaS-företaget inom digital
           marknadsföring i Skandinavien. Men även på grund av hur företaget började: som en
           startup med rötter från en inkubator i Malmö”, säger Samantha Seljak.

Samantha berättar att hennes väg mot digital marknadsföring startade med en fascination för konsumentbeteenden och mängden tid vi spenderar online idag. Hon utvecklar:

           “Det är spännande att inspirera kunder och följa deras resa online såväl som offline.”

 

På APSIS spanner hennes roll från att sköta de digitala marknadsföringsbehoven för ett globalt företags lojalitetsprogram till att stödja varierade företag med deras strategier för automatisering. Projektens komplexitet kräver ett väloljat samarbete mellan APSIS och berörda intressenter.

           “Arbetet baseras på många rörliga delar, så det krävs en dedikerad expert från APSIS för att
           se till att allt flyter på som det ska”, säger Samantha Seljak.

Vill du förstärka slagkraften din strategi med marketing automation? Läs mer här!

Kunddata är nyckeln

Som en expert på digital marknadsföring och ägare av en egen e-handel, förstår Samantha betydelsen av kunddata för att generera värdefulla kundinsikter som hjälper dig att ta smartare beslut.

           "Nyckeln är att förstå dina kunder. Detta betyder att alla beslut och marknadsaktiviteter
           bör grundas på dina kunder och siffrorna bakom”, säger Samantha Seljak.

För Samantha handlar det om att analysera och handla utefter data. Det må låta komplicerat, men för Samantha är det ganska enkelt. Hon förklarar:

           “Om du har en stor databas över prenumeranter men har en låg öppningsfrekvens bör
           du kanske fokusera på att engagera prenumeranter snarare än att skapa innehåll. Du
           behöver vara reaktiv och proaktiv. Och så bör du testa dina strategier för att komma fram
           till vad som fungerar bäst för ditt företag.”

Allteftersom konkurrensen över kundens uppmärksamhet ökar så ökar även behovet att stå ut i en kommunikativt övermättat landskap. Vad är då hemligheten för att både stå ut och nå ut? Samantha Seljak svarar:                 

           “Jag tror att det bästa sättet att övervinna problemet är att se till att ditt innehåll och
           dina marknadsföringsstrategier är genuina. Om du försöker leva dig in i kundens situation:
           vad levererar ditt innehåll för värde? Om de inte är intresserade av ditt innehåll så är det i
           princip spam.”

Klicka här för att ta reda på hur kundprofiler skapar engagemang, relevans och smartare beslutsfattande.

Vidga dina teknologiska vyer – etiskt

Digital marknadsföring utvecklas i raketfart. Det som är nytt och fräscht under 2018 blir till en flashback till stenåldern bara några år senare. Men, allteftersom bearbetning av data når nya höjder av hyperpersonalisering riskerar du att falla ned ökända uncanny valley.

           “Uppkomsten av nya teknologier för marknadsföring gör det lättare för marknadsförare att
           nå kunder på ett personaliserat och relevant vis. Digitala marknadsförare måste vidga sina
           vyer när det kommer till nya teknologier, men samtidigt är det just där etik spelar störst roll”,
           säger Samantha Seljak.

Hon utvecklar:

           “Människor känner sig sårbara i relation till teknologins framfart. Gränsen mellan att träffa
           rätt och att få kunder att känna obehag kan vara hårfin.”

Rädslan för att personalisera för mycket är även relaterat till General Data Protection Regulation (GDPR) som träder i kraft den 25 maj. Men även om lagen skrämmer en del marknadsförare så ser Samantha det som något som kan leverera positiva effekter för både kunder och företag.

           “GDPR och andra dagar som begränsar bearbetningen av data tänker ur kundens perspektiv.
           Detta betyder att transparens och en etisk insamling av data blir avgörande för att röra sig
           framåt inom digital marknadsföring”, säger Samantha Seljak.

Hon avslutar intervjun med några väl valda ord om hur digitala marknadsförare kan se till att behålla och förstärka sin konkurrenskraft nu och i framtiden:

           “Jag tycker att det viktigaste att hålla i åtanke när vi marscherar mot framtiden är att vi
           måste försöka förena konsumenternas makt med teknologi. På det sättet kan vi som
           marknadsförare gå från bra till utmärkt.”

 

Vill du investera i en expert som boostar din digitala marknadsföring? Kontakta oss idag!