De nya inboxarna

Av APSIS

2010-10-06

Frågan har inte varit om, utan när det händer. Och nu börjar det att hända. De nya inboxarna och deras sorteringsteknik blir allt vanligare. Vad får det för konsekvenser för dig och dina e-postutskick? Kommer mottagarna att gå bärsärkagång och brännmärka alla mejl som lågintressanta? Sätter den nya tekniken krokben för e-postmarknadsföring, eller öppnar den i själva verket upp för nya möjligheter?


Nya filter och lösningar för strukturering av inkorgen börjar dyka upp. Jättarna Hotmail, Yahoo! och Gmail har redan tagit steget. Målet med den nya tekniken är att förenkla och effektivisera för mottagaren. Vad är jag intresserad av och vad vill jag inte läsa om? Om jag inte vill se produkterbjudanden, så kan jag helt enkelt välja att leda om alla dessa till en egen liten inkorg. På så sätt behöver jag aldrig mer få produkterbjudanden rakt in i min huvudinkorg. Om jag är trött på ett specifikt företag, då slänger jag bara avsändaren i papperskorgen och slipper bli störd mer. Men är allt detta enbart dåligt för e-postmarknadsföraren?

Ett talande exempel

Ett tydligt exempel är Gmails nya "priority inbox" Här är det huvudsakligen två delar med i spelet. Genom att mottagaren själv kan märka mejl som mer eller mindre intressanta, så görs en viss filtrering. Men efter ett tag lär sig också Gmail hur dina vanor ser ut och vilka mejl som är intressanta för dig. Resultatet är att det som är mest relevant för dig placeras högst upp i ett eget litet fält i din inkorg.
Tre råd hur du kan vända det hela till din fördel

Om vi tänker ett varv extra, så inser vi ganska snart att de nya inboxarna också öppnar upp för nya möjligheter. Samtidigt förstärker de nya sorteringsmetoderna också det budskap som vi alltid har haft. Här är tre råd om hur du vänder de nya inboxarna och deras filter till din fördel:

1. Relevans, tajming och interaktion

Målet är att bli placerad i en välbesökt sido-inbox och/eller att bli markerad som intressant. Håll dig till det mest relevanta innehållet och analysera kontinuerligt vilken tid som du har störst chans att fånga dina mottagares uppmärksamhet. Annars riskerar du att försvinna i mängden eller bli bortsorterad.

En metod kan vara att försöka skapa innehåll som läsaren vill återkomma till och besöka flera gånger. Exempel på detta kan vara olika slags guider eller tipsartiklar. Försök att få dina läsare att interagera med dina utskick. Desto mer de gör det, desto mer kommer utskicket att tolkas som kvalitativt. Många olika former av lockande bild- och textlänkar brukar göra susen för att höja interaktionsnivån.

2. Bli tillagd som betrodd avsändare

Detta har blivit mer och mer viktigt. Om mottagaren lägger till dig på den betrodda listan, så visas dina bilder automatiskt. Dessutom slipper du att hamna i en mindre attraktiv inkorg. Så varför inte uppmuntra dina läsare till att lägga till dig? Och när du ändå håller på, be dem att stjärnmärka/markera dig som mer intressant - om de tycker att du förtjänar det, vill säga.

3. Lägg extra mycket krut på dina första meddelanden

Detta gäller oavsett om du är en ny eller en etablerad aktör. Givetvis blir det enklare om du tillhör den sista kategorin. Det gäller att redan från början hålla en hög standard på dina utskick och verkligen vinna mottagarens gunst. Gör du inte det, då hamnar du ganska snabbt i någon diffus självtömmande inkorg som aldrig gås igenom. Lyckas du däremot skapa förtroende för dig själv som avsändare, då kan du få ett ännu större försprång än tidigare.

Om du exempelvis driver ett företag som säljer inredningsprylar på nätet och ditt nyhetsbrev innehåller inredningstips. Tänk då vilken fördel det vore att hamna i mottagarens specialanpassade inkorg för heminredning. Kanske blir du läst oftare och längre?
Vad kan vi dra för slutsatser?

Det finns en risk att dina meddelanden hamnar i en separat inkorg som inte öppnas ofta. Men det finns också en möjlighet att dina meddelanden hamnar i en inkorg som kan få ännu mer uppmärksamhet än den vanliga. Så länge det du skickar håller en bra kvalitet, så kommer inget drastiskt att ske. Om du gör rätt kan du till och med putta ut dina konkurrenter i skuggan. Du bör inte sky de nya filtren, utan snarare se det som en chans att uppmärksammas och få mer tid med prenumeranterna.