De 3 viktigaste lärdomarna från Bernie Sanders e-postkampanj

Av Dag Thorén

2016-05-09

Det amerikanska primärvalet närmar sig ett avgörande. På den republikanska sidan tyder allt på att den kontroversielle Donald Trump tar hem nomineringen. På den demokratiska sidan står racet fortfarande mellan outsidern Bernie Sanders och favoriten Hillary Clinton. Överraskningen Sanders har hittills lyckats samla in över 200 miljoner dollar till sin kampanj, trots att han inte söker stöd från storfinansiärerna, de så kallade "super PAC". En stor del av pengarna kommer istället från Sanders e-postprenumeranter. Vi har listat de 3 viktigaste lärdomarna från Sanders framgångsrika kampanjstrategi.

Bild: Gage Skidmore (Flickr).


Bernie Sanders insamlingskampanj väcker stor uppmärksamhet i de amerikanska medierna just nu. Nyhetssajten Politico beskriver Sanders e-postlista som det ”hemliga vapnet” i kampen mot Clinton och Trump. Hjärnan bakom den uppmärksammade e-postkampanjen är Tim Tagaris, som var en av arkitekterna bakom Barack Obamas valkampanj år 2008.

En stor del av Sanders donationer kommer från hans e-postprenumeranter

Berne Sanders e-postlista består av cirka av 5,2 miljoner prenumeranter och den beskrivs som drivmotorn i Sanders digitala insamlingskampanj. Politiska kommunikatörer och PR-strateger kan dra stora lärdomar av Sanders e-postkampanj. Utskicken är vältajmade, de har ett personligt tilltal och det finns ett tydligt Call-to-action. Vi har listat de tre viktigaste lärdomarna som är relevanta för alla som arbetar med e-postmarknadsföring. 

1.) Skapa ett personligt tilltal

En av de största styrkorna med e-post är möjligheten att skapa personliga och riktade budskap. Att skicka ett personligt meddelande handlar inte bara om att lägga in mottagarens namn. Det handlar om att få mottagaren att relatera till budskapet. Bernie Sanders lyckas göra sina utskick personliga genom att tilltala mottagarna direkt och personligt. Sanders refererar till mottagarna som ett gemensamt ”vi”, vilket skapar en känsla av samhörighet.

2.) Förena strategi med budskap och handling

Bernie Sanders för en politisk kamp mot landets politiska och ekonomiska elit, inte minst storbankerna och Wall Street. Det politiska budskapet avspeglas även i kampanjens strategi som är baserat på idén om många-bäckar-små och en stark tro på att David kan slå Goliat. Det tydliga budskapet får mottagaren att tro på att dennes tre dollar faktiskt kan göra skillnad. Sanders budskap och strategi är dessutom kompatibela med donationskulturen på nätet. 

3.) Erbjud ett tydligt Call-to-action

E-postmeddelanden som vill få mottagaren att reagera måste ha ett Call-to-action (CTA). Tester från econsultancy visar att e-postmeddelanden som endast har en CTA-knapp istället för flera stycken genererar betydligt fler klick. Testerna visar också att CTA-knappar med textlänkar har högre klickfrekvens jämfört med grafiska illustrationer. I dessa avseenden följer Sanders e-postmeddelande skolboken till punkt och pricka. 

Nyligen meddelande Sanders kampanjstab att de totala donationerna har överstigit 200 miljoner dollar, varav cirka 70% kommer från donationer som är 200 dollar eller mindre. Det innebär att Sanders kampanj har generat flest mikrodonationer någonsin i en amerikansk primärvalskampanj. Antalet donationer är mer än dubbelt så många som Obama samlade in under sin banbrytande kampanj år 2008. Det återstår att se om Sanders kampanj räcker hela vägen till vita huset. 

Ladda ner vår kostnadsfria handbok för inspiration och fler exempel på framgångsrik e-postmarknadsföring.