Att skapa en plan

Av APSIS

2010-01-26

Jag tänkte mjukstarta med att be dig ta fem minuter från din säkert köriga arbetsdag till att tänka till lite. Det finns sällan ett så bra tillfälle att fundera, utvärdera och starta om som när ett nytt år precis har startat.


Börja med att kika igenom det ni skickade under förra året. Vad gick bra? Vad kunde varit bättre? Gör en kort lista (5 - 10 punkter på varje sida) som sammanfattar erfarenheterna från det gångna året.
Nu när du har erfarenheterna i tankarna är det dags att kika på planen.

Mitt förslag är att du planerar så långt som ett år framöver, men att du inte nödvändigtvis detaljplanerar varje utskick - det måste ju finnas utrymme för att ta de snabba chanser som dyker upp. Om du som vi jobbar med nyhetsbrev som kommer ut varje månad, sikta på att detaljplanera det närmsta kvartalet, ha 50 % klart i det efterföljande kvartalet och eventuella huvuddrag/teman och enstaka artiklar klara för resten av året. För trots att det heter nyhetsbrev är det ju inte sällan så att mycket kan produceras ganska långt i förväg och vid behov uppdateras inför ett utskick.

Genom att vara väl förberedd kan du komma en bra bit ifrån sista-minuten-arbetet som alltför ofta medför slarviga och inte helt genomtänkta nyhetsbrev.

Att hitta bra innehåll kan vara svårt - här kommer därför några tips som förhoppningsvis kan vara till nytta:

  • De artiklar som var populärast under förra året - går det att göra utökade versioner och bygga vidare på dem?
  • Måste ni skriva allting själva - eller finns det externa skribenter som kan tillföra era läsare intressant kunskap?
  • Finns det något område som är så stort att det förtjänar en artikelserie?
  • Kan ni med nyhetsbrevet ge tillgång till någon form av verktyg (t.ex. på nätet) som hjälper mottagarna i deras arbete?
  • Ska ni be mottagarna dela med sig av sina erfarenheter eller tips?
  • Genomför en undersökning i ett brev - och redovisa resultatet i nästa.
  • Om ni kikar på andra nyhetsbrev - finns det någonting i dessa som ni kan bli inspirerade av och anpassa till er bransch?

Kanske är det dags att testa video i nyhetsbrev. Video är ett mycket starkt sätt att öka antalet mottagare som klickar sig vidare. Testa, men var säker på att innehållet är så bra att mottagarna vill se även nästa gång!

När ni börjar jobba med innehållet, ligg gärna både tidsmässigt före och skriv helst mer än vad ni tänkt er (om ni har fyra artiklar per brev - skriv fem artiklar). Då finns det utrymme att snabbt lägga till nytt innehåll eller välja bort sådant som var en god tanke från början - men som till slut inte höll måttet.

Skriv planen, låt den ligga och kika igen imorgon. Jag lovar - att jobba med en genomtänkt plan istället för att i sista minuten skriva ihop allting är ett utmärkt sätt att i ett genomtänkt tempo utveckla och förbättra er e-postmarknadsföring.