Att börja använda sociala medier

Av APSIS

2011-06-15

Sociala medier är en spännande möjlighet som passar allt bättre inte bara för personliga relationer, utan även för företag och organisationer.

Är det för sent att hoppa på tåget, eller väntar de sociala medierna fortfarande på perrongen? Och vi som är födda i en tid när faxen var högteknologisk, kan vi på något sätt passa in i en ny kommunikationsvärld med vår föråldrade syn på marknadsföring?

Många som arbetar med e-postmarknadsföring uppskattar att det är enkelt, mätbart och att det ger tydliga resultat. Samtidigt kan det vara frestande att försöka använda nya sätt att kommunicera i kombination med e-post.

Framför allt: kan vi på något sätt hitta nya människor som är intresserade av våra varor och tjänster - och kan vi hitta vägar som får våra nyhetsbrev att leva längre och nå fler mottagare?


En viktig poäng med sociala medier är att alla är välkomna.

Unga, gamla, privatpersoner, företag och organisationer. Alla kan hitta sin plats och finnas med i ett sammanhang som är meningsfullt. Men - allt passar inte för alla.

För dig som arbetar med e-postmarknadsföring gäller det främst att hitta logiska och fungerande vägar att kombinera e-post och sociala medier.

Ett bra sätt att börja är att ta tag i de delar som har en låg tröskel först, som att inkludera delningslänkar för sociala medier i dina e-postutskick. Använd de verktyg du har - i ett modernt e-postverktyg får du värdefull statistik över hur dina nyhetsbrev delas i sociala medier. Det innebär att du kan se exakt hur många som spridit vidare breven till sina egna kontakter och du får då också möjlighet att värdera effekten av dina delningslänkar.

När du sedan känner dig mogen kan du gå vidare och prova andra sätt att kommunicera med dina kunder. E-post kan alltid vara navet i dina kommunikationskampanjer, men om du vill använda sociala medier måste du bestämma dig för hur pass aktiv du vill vara och hur pass stor investering - både tid och pengar - du vill göra.

Fem starttips om sociala medier och e-post:

1. Uppmana prenumeranterna att dela

Be om att människor ska gilla dig genom att använda en Like-knapp på Facebook. Uppmana dem att dela ut det du skriver till så många som möjligt. Det känns kanske inte helt bekvämt att be om att bli omtyckt. Men är det inte vad reklam har gått ut på i alla tider, egentligen?

Delningslänkar är ett enkelt och väletablerat sätt att erbjuda en möjlighet för läsarna att distribuera vidare dina brev eller kommentera dem på annat sätt. Hur många olika sociala medier ska man länka till? Två? Tre? Så många som möjligt? Det beror på hur din verksamhet ser ut. Facebook känns som en självklarhet, men sedan är det i mångt och mycket upp till dig hur du vill använda sociala medier.

2. Bestäm dig för om du vill bli delad

Bestäm dig för om du vill bli omtyckt, delad - eller både och. Ditt slutgiltiga mål är alltid att få trogna, engagerade läsare men dina delmål på vägen kan se ut på olika sätt.

Kanske passar det din verksamhet bäst att bara erbjuda bra sätt för dina läsare att dela med sig av dina brev. Eller så har du en verksamhet som i högre grad är beroende av Internet - då krävs en större närvaro i sociala medier. Alltså: det kräver i stort sett ingenting av dig att ha delningslänkar till Twitter, men om du vill att människor ska "gilla" din sida på Facebook får du vara beredd på en större insats.

3. Ha en tydlig uppmaning

Ha en tydlig uppmaning, inte bara en ikon. De små ikonerna som visar att man kan interagera med innehåll i ett nyhetsbrev eller en artikel är så vanliga att de blivit en naturlig del av vår digitala vardag. Jämför med vanliga textlänkar på en webbplats - i början stod det "Klicka här" överallt, men med tiden blev vi immuna mot uppmaningen och krävde mer i utbyte för våra klick. Idag är det likadant med delningslänkar. Berätta vad du vill att läsaren ska göra så ökar sannolikheten att han eller hon gör det.

Alltså: ha inte bara en Facebook-ikon, utan skriv "Gilla oss på Facebook" eller "Dela med dig av nyhetsbrevet på Facebook".

4. Var placerar du länkarna?

Var placerar du länkarna? Om du har ett långt brev och lägger delningslänkarna långt ned i sidfoten är risken stor att de inte kommer att synas särskilt bra. Prova att lägga dem på en väl synlig plats och integrera dem i layouten på ett vettigt sätt - istället för att lägga in dem där det finns några kvadratcentimeter över.

5. Kan dina läsare skapa något?

Kan dina läsare skapa något? Ett bra sätt att engagera sina mottagare är att ge en möjlighet att deltaga och skapa innehåll. Det första man tänker på är webbplatser som säljer något och där användarna kan recensera saker de köpt. Men det finns gott om annat som kan väcka intresse. Tävlingar, undersökningar som visar vad andra tycker eller användarforum kan göra underverk för aktiviteten.

Till sist:

Kom ihåg att du inte behöver ge upp något av det du gillar med e-postmarknadsföring för att du börjar med sociala medier. Se istället till att du tar med dig ett fokuserat tänkande som bygger på att allt du gör ska ha mätbara mål. Sociala medier ska löna sig, precis som e-postmarknadsföringen lönar sig.