3 sätt att läsa e-post: Gmail Inbox, Apple Watch och Google Glass.

Av APSIS

2014-10-27

Det händer mycket på teknikfronten just nu och flera nyheter har kopplingar till e-post. I denna artikel tittar vi närmare på tre nya sätt att läsa e-post: Gmails nya app Inbox, Apple Watch och Google Glass.


Gmail Inbox – en nyhet för inbjudna

Det absolut senaste är Gmails app Inbox. Förändringarna är så omfattande att Gmail väljer att lansera konceptet i en helt ny app istället för att uppdatera den befintliga Gmail-appen. Kanske är det en klok strategi att inte tvinga på alla användare en omfattande förändring utan att först låta “early adopters” testa de nya funktionerna. 

De största nyheterna i Inbox (som vi känner till just nu) är att man tagit kategorisieringen ett steg längre än i Gmail. Nu kan användarna lägga till egna kategorier utöver de förinställda. Inbox grupperar även e-post som klassats som ”Promotion” och visar dem mer sällan än annan e-post.

Gmail Inbox app

Relevans blir ännu viktigare

Erfarenheterna från Gmails uppdaterade fliksystem tyder på att de flesta inte märker av någon större effekt på sina utskick. De som har haft goda resultat (säkerligen tack vare god kännedom och gott rykte) har kunnat fortsätta se goda resultat medan de som haft svagare respons har sett vissa försämringar. 

För dig som marknadsförare betyder Inbox att det blir viktigare än någonsin att dina utskick upplevs som relevanta och värdefulla av mottagarna och att de läser utskicken lika snabbt och ofta som sina andra mail. 

Håller dig uppdaterad

Den nya appen lånar även en del gränssnittsfunktioner från appen ”Mailbox”, nämligen att kunna arkivera eller ”snooza” mail genom att svepa till höger eller vänster i gränssnittet. Elegant och i efterhand ett relativt uppenbart sätt att göra detta på. 

Redan idag analyserar Gmail innehåll i email och presenterar relevant information i anslutning till mailet (för till exempel fraktinformation eller flygbiljetter). Även detta tar Inbox ett steg vidare och håller dig uppdaterad om t.ex. flyget skulle bli försenat eller avbokat. Vill du ringa flygbolaget hjälper Inbox dig till och med att hitta rätt telefonnummer.

Så skaffar du Gmail Inbox

Precis som Gmail en gång lanserades som ”by invitation only” så lanseras Inbox på liknande sätt, vilket naturligtvis påverkar hur snabbt era mottagare kommer att läsa email i denna klient. Vill du få en inbjudan? Maila i så fall: inbox@google.com

Mer om Gmail Inbox (på engelska):

Googles egen blogg

Apple Watch – klockren för e-post?

I september visade Apple upp Apple Watch för första gången. Ryktena hade cirkulerat i flera år och Apple har nu meddelat att den att den smarta klockan når marknaden i början av 2015. På Email Marketing Evolved i år påpekade Andrew Kordek från Trendline Interactive någonting centralt: Tidiga bilder på Apple watch visar tydligt en ikon för en e-postklient – men inte någon ikon för en webbläsare. 

Detta handlar inte om att någon skulle vilja läsa e-post via en webbaserad e-postklient. Nej, det handlar om länkar. Utan webbläsare går det inte att klicka på länkar – och även om mobilanpassade webbsidor börjar bli vanliga så är det svårt att se att man även skulle börja anpassa webbsidor för en skärm som är mindre än 4 cm hög.

Apple Watch

 Långt ifrån mobilens genomslag

Vi har tyvärr inte haft möjlighet att testa e-post på Apple Watch (men skulle väldigt gärna vilja!). Vår slutsats är att Apple watch kan vara en bra enhet för att få information om och eventuellt avfärda e-postmeddelanden – men att den knappast lämpar sig för att läsa längre meddelanden. Med tanke på Apples arbete inom röststyrning kan man även tänka sig att man kan diktera utgående e-post med Apple watch och få inkommande e-post uppläst.

Som marknadsförare tror vi inte att det finns anledning att förvänta sig att Apple Watch har samma kraftfulla effekt på e-post som utvecklingen av smarta mobiltelefoner. Om klockan får kommersiell framgång kan den spela en viktig roll i hur mottagare gör en första bedömning av inkommande e-post. Då blir  mottagarens förväntan på avsändaren, ämnesraden och utskickstiden viktigare än någonsin.

Google Glass utan glasklar tidtabell 

Sist ut är Google Glass. Precis som Apple watch finns inte Google Glass ute i full kommersiell skala när detta skrivs, utan testas mest bland utvecklare och entusiaster. Vi har dock lyckats få tag på ett par för att testa hur de fungerar med e-post. Vid tester får vi definitivt känslan av att Google Glass inte är redo för kommersiell lansering. Det är oklart när och om den kommer att få någon större påverkan för e-post i praktiken. 

Klarsynta marknadsförare ligger lågt

Det är dock värt att notera att Google glass har en inbyggd e-postklient. Den visar avsändarens namn, ämnesraden, ett stycke text från meddelandet och information om när mailet skickades.

Som marknadsförare tycker vi inte att du behöver lägga resurser på att justera dina utskick baserat på Google Glass. Skulle de trots allt få en bredare kommersiell utbredning så ökar det ytterligare vikten av en bra relation med mottagarna – vassa ämnesrader och att du hittar rätt tajming för kommunikationen. 

Sammanfattning: En evolution men ingen revolution

Så, sammanfattningsvis, vad betyder dessa nyheter för dig som jobbar med marknadsföring via e-post? Egentligen betyder det inte så mycket nytt, men väl att några gamla sanningar blir viktigare än någonsin.

  • Att det du skickar är välkommet och värdefullt kommer att påverka Gmail Inbox klassificering och sortering. 
  • Att testa sig fram till rätt ämnesrad, sannolikt med fokus på att hålla den kort fortsätter att vara centralt. Bra design för små skärmar gör också skillnad. 
  • Och som alltid, att hitta rätt tid för att skicka blir ännu viktigare när mottagaren kan nås vid fler timmer på dygnet än någonsin tidigare. Marketing Automation blir därmed ännu viktigare.

Så, viktiga nyheter – men ingen anledning till oro eller stora förändringar. Fortsätta bara att testa, lära och utveckla ditt innehåll, dina ämnesrader och när du skickar. Men det hade du ju tänkt göra ändå – eller hur?

Ps. Skriv gärna till oss på Twitter (@apsisswedenab) och berätta om hur du tänker om Gmail Inbox, Apple Watch och Google Glass.