1500% bättre resultat genom säljprocessen

Av APSIS

2014-05-05

Francotyp-Postalia (FP) marknadsför maskiner för posthantering och frankering. De har en aktiv säljstyrka placerad i Stockholm, Göteborg och Malmö som säljer till företag i hela Sverige.

Om du själv jobbar med försäljning inom B2B känner du nog igen dig från FP:s verklighet där en återkommande utmaning är att veta vem som ska ringas – och när.

francobild1.png

Frankeringsmaskiner är en sällanköpsprodukt där köparna oftast har låg kännedom om vilka leverantörer som finns. Som första steg i sin köpprocess söker de därför ofta på Google – vilket bland annat ger detta resultat.

Ett typiskt beteende är därefter att kunden klickar runt på webbplatsen för att lära sig mer om de olika modeller som finns, samt gör liknande efterforskningar hos konkurrerande bolag. Därefter tas – i bästa fall – kontakt med en eller flera leverantörer för priser, ytterligare information och för att få svar på specifika frågor.

Har Francotyp-Postalia tur så är man det första eller enda bolaget som kunden kontaktar, vilket förstås förbättrar chanserna till en affär, men i verkligheten sker detta sällan. Därför var det viktigt att tidigt försöka ta kommandot i kundens köpprocess.


Lösningen för Francotyp-Postalia: ProspectEyes tjänst Lead Management

Så hur använder Francotyp-Postalia sin insikt om köpsignaler på webbplatsen?

Idag används ProspectEye för att kartlägga vilka företag som visar ett tydligt intresse på hemsidan – och som FP dessutom bedömer är bra potentiella kunder.

3qcasefranco.jpgBilden beskriver de kriterier som FP satt upp för att bearbeta företag som kommer genom ProspectEye.

De företag som uppfyller dessa kriterier levereras dagligen via e-post till säljstyrkan som därefter kan följa upp. Resultatet har varit tydligt.

3leadscoldfranco.jpg

Efter ett halvår med ProspectEye hade Francotyp-Postalia uppnått:

  • 500 % ökning av offerter per säljsamtal
  • 300 % fler affärer genererade från offerter
  • Stora tidsbesparingar genom en effektivare säljprocess
  • Bättre insikt om avkastning på olika marknadsaktiviteter
  • Förbättrade nyckeltal – investeringen återbetald redan efter tre månader


”Vi har nu arbetat med ProspectEye i ett halvår och är mycket nöjda. Vår investering i Lead Management från ProspectEye betalade sig snabbt, så nu vill vi ta nästa kliv för att växla upp vår leadsgenerering ytterligare. Genom att integrera marknadsföringen fullt ut med Marketing Automation kopplat till vår webbplats siktar vi på att öka volymen och kvaliteten på våra leads ytterligare.” – Mats Källkvist, VD Francotyp-Postalia.
 

Vill du veta mer om Lead Management och Marketing Automation?

Boka en kostnadsfri demo med vårt systerbolag ProspectEye.

Få en demo »