Dansk Supermarked | APSIS Profile Cloud

"Vi behövde sammanfoga våra data"

Dansk Supermarked

Dansk Supermarked är Danmarks största livsmedelskoncern med en rad olika livsmedelsbutiker och stormarknader på den danska och europeiska marknaden. Inom koncernen finns varumärkena Netto, Bilka och Salling. 

Utmaning

Dansk Supermarked ville bygga kundprofiler som kunde integreras på deras olika plattformar som inkluderar både digitala kanaler och offline. Företaget ville ha ett starkare fokus på hela kundresan. 

Lösning

Dansk Supermarked sjösatte ett pilotprojekt tillsammans med APSIS Profile Cloud, till en början valde man att fokusera på hur kunderna agerade före ett inköp på Bilka.dk. Med hjälp av denna relativt begränsade data kunde Dansk Supermarked börja personalisera innehållet på hemsidan utifrån användardata och demografisk data. Sedan dess har konverteringarna på företagets hemsida har ökat med 300 procent. 

Resultat

"Att skapa kundprofiler på flera plattformar är utmanande. Vi behövde foga samman våra separata plattformar och Profile Cloud kunde göra precis det." - Steen Kronborg, Chief Enterprise Architect, Dansk Supermarked. 

Bättre insikter med information i realtid

Dansk Supermarked såg möjligheten att sammanfoga data från flera databaser och kanaler med APSIS Profile Cloud. Som ett första steg skapades en profil för varje unik besökare på Bilka.dk. Sedan berikades profilerna med data från företagets olika databaser och deras affärssystem. Genom att föra samman data kunde Dansk Supermarked skapa en fullständig bild av varje kund och prospekt, oavsett om kunden hade köpt en vara eller inte. Tidigare hade all beteende-data från besökarna funnits i en separat databas. Dansk Supermarked kunde också integrera data om besökarnas aktivitet på hemsidan med demografiska uppgifter så som besökarens geografiska position. 

Nästa steg: kombinera online och offline

Idag finns informationen från företagets kundprofiler tillgänglig på plattformar så som Hybris och Adobe Analytics, vilket innebär att kundprofilerna är synkroniserade med företagets samtliga lösningar för marknadsföring. Företaget kan därmed genomföra personalisering och retargeting-kampanjer via e-post till besökare på bilka.dk. Kampanjerna är anpassade efter mottagarens geografiska position - de som bor i innerstaden får inte erbjudanden om trädgårdsmöbler och skrymmande sittgrupper, till exempel. Efter framgångarna med deras digitala kampanjer vill Dansk Supermarked även integrera offline-data med APSIS Profile Cloud. Eftersom att de fysiska butikerna fortfarande inbringar mest intäkter och mest data, är företagets nästa utmaning att berika kundprofilerna ytterligare genom att importera mer än 3TB data till APSIS Profile Cloud. 

Nyfiken? Vi berättar gärna!

© APSIS International AB. Med ensamrätt.