Arla | APSIS Profile Cloud

Arla använder Profile Cloud för att öka relevansen för användarna

Arla

Arla har ägts av mjölkbönderna själva i mer än hundra år, i dag är Arla Foods ett av världens största mejeriföretag. Deras hemsida, arla.se, är en av Sveriges mest uppskattade och besökta receptsidor. 

Utmaning

Med över 36 miljoner unika besök under 2015 hade Arla redan en stor och lojal följarskala. Arlas övergripande målsättning var att förse varje unik besökare med relevanta recept och skräddarsydda erbjudanden - oavsett vilket kanal eller vilken enhet som besökaren använder. Arla ville se till att deras anrika varumärke fortsätter att vara relevant genom att bygga lojalitet gentemot befintliga läsare och samtidigt utveckla en stark relation till den nya generationen. 

Lösning

Arla valde APSIS Profile Cloud för att förbättra deras kommunikation och för att ta deras varumärke vidare till det tjugoförsta århundradet. 
 

Resultat

Arla började samla data från alla besök deras receptsida och skapade därefter kundprofiler för varje unik användare. Detta hjälpte Arla att skapa en bättre bild av vilka som besökte deras sida och vilka recept de var intresserade av.
 
Var och en av dessa profiler berikades sedan med beteende-data från användarna. Därmed kan Arla förstå om besökaren är intresserad av ett recept på sockerkaka eller en 3-rättersmeny, till exempel. Uppgifterna från kundprofilen användes för att skapa segment som gav Arla bättre förståelse för kunderna. 
 
Genom att kombinera data från kundprofilerna med data från Arlas CRM kunde företaget skicka ut anpassade rabattkuponger till profilernas e-postadresser. Därmed lyckas Arla omvandla kundernas besök på hemsidan till ett fysiskt besök i matbutiken och samtidigt bygga en relation med varje kund. För företag som säljer dagligvaror är länken mellan online och offline en nyckel till framgång.

Unika kundupplevelser i alla kanaler

Arla hade som målsättning att förse varje unik besökare på hemsidan med skräddarsydda erbjudanden, oavsett vilken kanal eller enhet som besökaren använder. Dessutom ville Arla bygga lojalitet gentemot befintliga användare och hitta ett smart sätt att omvandla digitala besökare till kunder i den lokala matbutiken.

Upptäck möjligheterna med kundprofiler!

© APSIS International AB. Med ensamrätt.