"APSIS Ecom ökade Giganttis försäljning online genom att hjälpa kunderna tillbaka"

“Projektet med APSIS Ecom var mycket lyckat! Jag rekommenderar gärna APSIS och deras Ecom-lösning.” 

(Ville Heinonen, Online Traffic Manager)

Ladda ner vårt kundcase nu!

Gigantti

Gigantti är Finlands största återförsäljare av elektronik- och hushållsapparater. De erbjuder ett brett utbud av varumärken till förmångliga priser. Gigantti tillhandahåller även leverans, installation, produktgarantier och flera olika betalningsmetoder av deras elektronik- och hushållsapparater. Gigantti ingår i den norska Elkjøp-koncernen, som är en del av den engelska Dixons Carphone Plc som årligen omsätter cirka 460 MEUR.

Utmaning

Trots pågående försök till optimering övergav Giganttis besökare sina varukorgar utan att slutföra sina inköp i nätbutiken. Gigantti letade också efter en digital lösning som kunde hjälpa besökarna att slutföra sina inköp.

Lösning

APSIS Ecom skickar automatiserade påminnelser som hjälper kunderna tillbaka till webbutiken och varukorgen utan att påbörja hela köpprocessen från början. Gigantti fick råd om hur lösningen kan implementeras i de övriga nordiska länderna vid behov.

Resultat

  • 9% av kunderna som fick ett meddelande om att de övergett varukorgen valde att slutföra sitt inköp.
  • De kunder som återvände till webbutiken via APSIS Ecom köpte 25% fler produkter än genomsnittet.
  • De kunder som återvände till webbutiken via APSIS Ecom spenderade 24% mer (EUR) än genomsnittet.
  • De kunder som mottagit e-postmeddelanden om övergivna varukorgar har reagerat positivt och anser att påminnelserna är en god kundservice.

Gigantti började använda APSIS Ecom under hösten 2015. De ville hitta en lösning som hjälpte kunderna att hitta tillbaka till webbutiken utan att behöva påbörja hela inköpsprocessen från början.

"Vi valde APSIS Ecom eftersom den kunde implementeras snabbt. Det är viktigt för oss att testa alla våra lösningar, så att vi även kan implementera i alla nordiska länder vid behov", säger Ville Heinonen, Online Traffic Manager.

APSIS och Giganttis Ecom projekt kunde implementeras snabbt

"Vi hade följt APSIS med stort intresse innan vi började vårt samarbete och vi var övertygande om deras kompetens. Utöver Ecom-lösningen fick vi nya idéer till innehållet i våra e-postmeddelanden", beskriver Heinonen.

Med målet att förbättra kundupplevelsen

Gigantti ville nå ut till kunderna med ett tydligt och serviceinriktat budskap som förenklade kundernas shoppingupplevelse online. "Våra kunder har varit positiva till våra e-postutskick, och de anser att påminnelserna är en bra kundservice. Efter hand har vi lagt till fler element så som specifika rekommendationer, detta förbättrar kundupplevelsen ännu mer", tillägger Heinonen.

APSIS Ecom överträffade förväntningarna

Trots att Gigantti endast använt APSIS Ecom under en kort tidsperiod pekar resultaten redan i rätt rikning.

"9 procent av de som fick meddelanden om övergivna varukorgar återvände och slutförde sina inköp. Värdet av de inköpta produkterna var 24 procent högre för de kunder som återvänt via APSIS Ecom. Vi märkte också att kunder som återkommer genom APSIS Ecom köper 25 procent mer produkter än våra genomsnittskunder ", säger Heinonen.

Ett utmärkt samarbete

APSIS expertis inom branschen och deras förmåga att implementera en lösning snabbt, var viktiga faktorer för Gigantti.

"Våra kontaktpersoner på APSIS  har svarat på våra frågor och tillgodosett våra behov väldigt snabbt. Utöver den lokala kontakten, har vi fått värdefull rådgivning från APSIS angående möjligheten att hitta en lösning för de andra nordiska marknaderna ", avslutar Heinonen.

Vill du veta mer om APSIS Ecom?

© APSIS International AB. Med ensamrätt.