Sex höjdpunkter från Email Marketing Evolved 2014

Av APSIS

2014-09-29

Mer än 300 deltagare från 12 länder deltog på EME 2014 i Stockholm för att bli inspirerade och diskutera de senaste trenderna inom e-postmarknadsföring och Marketing Automation. "Youtility", "Simplicity" och "Marketing Automation" var dagens stora buzzwords. Här är några höjdpunkter:

1. Jay Baer: "'Youtility' is marketing so useful that people would pay for it."

Vi fick se flera exempel på hur e-post och sociala medier kan integreras för att skapa framgångsrik marknadsföring.

Idag ägnar vi mer tid åt att titta på våra mobiler och datorer än på tradionell TV. Eran för marknadsföring som envägskommunikation är över.

"Är du mer intressant än min fru?"

Detta innebär en stor utmaning för dig som marknadsförare, eftersom både våra inboxar och sociala medieflöden är en mix av personligt och professionellt innehåll. 

jay-baer-eme.png
Jay Baer spreading the word at EME 2014.

"OMG @jaybaer says so many WISE things I cannot keep up. Sorry. #EME2014" - @evasaratottmar

"Är du mer intressant än min fru?", frågade Jay. Det är bäst att du försöker.

Jay Baer sa att kundservice har blivit en "åskådarsport" och tyckte att vi skulle "oroa oss mindre för att vara fantastiska och istället fokusera på att göra nytta."

Läs mer i boken "Youtility"

2. Bas van den Beld: "There is no such thing as an average user."

Hur skapar du en framgångssaga som Netflix? Lyssna mer än du talar i sociala medier och analysera din kunddata, var Bas van den Helds råd.

Varför? För att "vad folk säger är inte alltid samma sak som vad de faktiskt gör". Hur kan du komma igång med att analysera din kunddata? "Börja litet, testa och sen kan du förbättra", sa Bas. 

questions-and-answers-large.png

Panelen diskuterade om e-posten har en "40-årskris".

3. Andrew Kordek: "Don't fear the whitespace!”

Andre Kordek basunerade ut: "JAG ÄLSKAR E-POSTMARKNADSFÖRING" och levererade sedan ett potpourri med fascinerande statistik ("15 % läser e-post på begravingar") om e-post och smarta mobiler. 

Blir vi mer och mer beroende av våra mobiler? Ja! Vad är då receptet för en multiskärmstrategi? "Planera utifrån data - inte din magkänsla". Och så klart: "Frukta inte de tomma ytorna [whitespace] när du designar för mobila användare."

4. Malin Sjöman: "Great content that is hidden in the drawers doesn't make anyone happy."

"4 av 10 marknadsförare saknar en strategi för sin content marketing". Malin Sjöman presenterade 7 steg för att skapa en framgångsrik content marketing-strategi. Studier visar nämligen att du riskerar att hamna bland de 9/10 som är ineffektiva om du inte tar tag i det. "Börja nu men börja litet", rekommenderade Malin.

Goda råd är inte dyra
Vill du lära dig mer om e-postmarknadsföring och mobil e-post? Ladda ner vår handbok  - helt gratis.

Skaffa handboken

malin-sjoman.png
Malin Sjöman pratade om vikten av strategi och delade med sig av sin 7-stegsmetod. 

 

dietmar-dahmen.png

5. Dietmar Dahmen: ”Simplicity is King Kong!”

Glöm ”just in time”; Dietmar Dahmne störtade in på scenen med en rejäl dos energi (ironiskt nog försenad, på grund av ett inställt flyg). 

Han delade med sig av det senaste inom sociala medier och mobila trender, som  ”before time”(!), ”ultra instant” och ”ultra individual”. 

Content må fortfarande vara "king" men "simplicity is King Kong", sa Dietmar.

"Amazing. One of the best speeches for a long time. Thanks @MrDahmen #eme2014" - @EveTarkkonen

6. Bonus: EME Pre-conference värmde upp dagen innan 

Apsis Professional Service Team presenterade design, strategi, teknik och innehåll. Seminarierna, där 100 personer deltog, tog upp Email Marketing and Marketing Automation.

"I know we're tough, but it's tough love." - Meridith om varför Apsis har nolltolerans mot köpta e-postlistor.

"Marketing Automation is not a product - it's a strategy." - Mattias

“En huvudregel inom copywriting är att man ska betona 'nyttan' - inte 'funktionerna'.” – Andra

Apsis Professional Service Team at EME 2014
Breakout session at EME 2014 Pre-conference

Privat rådgivning: Deltagarna diskuterade sina specifika planer och mål för sin e-postmarknadsföring och Marketing Automation.

 Tack! Tack för att ni kom, minglade och twittrade. Hoppas att vi ses igen på #EME2015!

#EME2014 på Twitter

Publiken twittrade flitigt under EME. Dela med dig av dina tankar eller läs andras under hashtaggen #EME2014

#EME2014 on Twitter

       

© APSIS International AB. Med ensamrätt.