Jan 13 | 4 Minuters läsning

Retargeting från planering till genomförande

 

Många marknadsförare får bittert erfara att de bästa planerna också är svårast att genomföra. Denna sanning gäller även för retargeting via e-post. Digitala marknadsförare som påbörjar retargeting-projekt fulla med förväntan och entusiasm blir ofta avskräckta när de stöter på motgångar längs vägen.

Detta är synd eftersom att de som faktiskt lyckas segmentera sina listor och genomföra högkvalitativ retargeting kan förbättra konverteringarna med 335% och öka intäkterna med hela 781% (i jämförelse med traditionella massutskick)!

Är retargeting via e-post verkligen värt det?

Som vi tidigare nämnt: rent tekniskt är retargeting varken mer eller mindre än ett personligt, relevant e-postmeddelande som du skickar till dina prenumeranter för att få dem att återvända till hemsidan. Och precis som med alla andra typer av retargeting (display, Facebook, etc) är den största fördelen fler konverteringar till följd av mer relevant innehåll - detta är således något som alla marknadsförare borde sträva efter.

Lär dig grunderna till retargeting via e-post

Men vad är egentligen kruxet? Att göra det rätt från början. För retargeting är ingen quick fix, det kräver planering såväl som bevakning och optimering för att resultatet verkligen ska bli bra. Detta är en stor anledning till att många inte når hela vägen fram och belönas med ett större engagemang och fler konverteringar.

Så frågan är - hur lyckas du få snurr på retargeting via e-post? Och hur undviker du dem vanligaste problemen och uppnår maximalt resultat? Vi har samlat praktiska och användbara tips till dig. 

 

Samla in och strukturera dina data

Kvaliteten på dina data är helt avgörande för utfallet av din retargeting-kampanj. Dina kunddata måste därför vara i ordning och reda innan du lanserar kampanjen: börja med att definiera vilken typ av data som du behöver, samla nya data om du saknar något och strukturera den därefter på ett meningsfullt sätt. Oavsett om din retargeting görs utifrån mottagarens bransch, persona eller mottagarnas status som kund måste din databas vara prydligt och snyggt strukturerad.

På APSIS gör vi såhär: först bygger vi segment genom att integrera våra datakällor från APSIS Pro (e-postmarknadsföring), APSIS Lead (leads-generering) samt vårt CRM. Därefter bygger vi segment på faktorer såsom webb-beteende, prenumerationsstatus, typ av besökare, intressen, med mera. När vi har all data på plats (på vår plattform APSIS Profile Cloud) skapar vi olika publik-segment och utifrån detta definierar vi vilken resa som vi vill guida kunden igenom.

Vill du veta mer om insamling och smart kombinering av kunddata? Då ska du kolla in vårt whitepaper om kundprofiler

Lev dig in i målgruppens situation

När alla data är på plats kan du fokusera på innehållet. Börja med att fundera över vad som kan göra just DITT innehåll relevant i prenumeranternas inkorg. Magkänslan räcker inte hela vägen: du måste verkligen leva dig in i målgruppens situation.

Utgå från hur din målgrupp skulle använda din produkt eller tjänst. Läs igenom din FAQ och försök att sätta sig in i deras problem och frågeställningar. Eller varför inte göra en kort undersökning och fråga dem direkt? Välj ut en handfull prenumeranter och studera i detalj deras tidigare aktivitet (nu hjälper det verkligen att dina data är välstrukturerade!). Gör din hemläxa ordentligt och se till att du verkligen förstår vem du kommunicerar med - därefter kan du brainstorma kring innehållet. 

 

Omfamna automatisering

Brist på resurser är också en vanlig orsak till att många inte lyckas med retargeting. För desto mer sofistikerad och avancerad din retargeting blir, desto mer innehåll behöver du producera för att fylla ut dina retargeting-mail.

Men misströsta inte. Här kan automatisering verkligen vara till din hjälp. En av fördelarna med automatisering är att ditt innehåll kan användas till flera olika syften och vara en del av flera flöden. Därmed blir det lättare att presentera ditt befintliga innehåll på ett sätt som känns relevant och spännande för dina prenumeranter.

Om du är intresserad av marketing automation kan du hämta vår kostnadsfria handbok här.

Fråga dig själv vilka tekniska lösningar som kan hjälpa dig på vägen till framgångsrik retargeting. Om du bedriver e-handel kan du exempelvis titta på lösningar för abandoned shopping cart, browse abandonment och produktrekommendationer. Inom B2B handlar det om att hitta lösningar för att automatisera dina kunders resa genom säljcykeln. För NGO:s är periodiskt triggade e-postmeddelanden ett effektivt sätt att engagera prenumeranterna.

De här tipsen är givetvis bara exempel för att komma igång. Det fina med retargeting-mail är att du kan prova dig fram genom att bevaka resultatet av dina kampanjer och justera efter behov. Därmed kan du fortsätta att finslipa det som fungerar och omvärdera det som fungerar mindre bra.  

Glöm inte att hålla ett öga på dina resultat och undvik de hinder som vi nämnde ovan - då kommer du uppnå dina mål för retargeting! Och det förtjänar du.