Sep 26 | 5 Minuters läsning

Content Marketing – på mottagarens villkor

Om du fångades av denna rubriken är du intresserad av, eller jobbar redan med att skapa innehåll till dina läsare. Men vad krävs för att lyckas över tid? Nedan följer några viktiga tankar kring vad du ska tänka på innan du sätter dig framför tangentbordet.

Men först, vad innebär content?

Traditionell marknadsföring innebär att man berättar om sina produkter eller sitt företag via köpta kanaler för att nå sin målgrupp. Contentformatet handlar istället om att berätta något intressant för sin målgrupp, utan att ha direkt synlig koppling till en produkt. Syftet med innehållsmarkandsförning är att underhålla relationen med dina kunder. Här följer några viktiga nedslag kring vad som är viktigt att tänka på när du skapar nyhetsbrev i formatet content.  

 

Hitta den gemensamma nämnaren

Företag som är skickliga på marknadsföring odlar och delar ett gemensamt intresse med sina kunder. Bensinbolaget Preem pratar om miljövänliga drivmedel med sina kunder, H&M om mode, McDonalds hur man anställer unga medarbetare och gör dem till chefer. Exempel på stora företag med stora resurser tänker du?  Sant. Men idag har alla företag möjlighet att på ett kostnadseffektivt sätt nå ut till sina målgrupper genom att hitta ett gemensamt samtalsämne och rätt tonläge.

  • Vad är dina kunder intresserade av?
  • Vilken information efterfrågar de?
  • Vilka problem har de?
  • Hur kan ni som företag hjälpa dem att lösa problemet?

Hitta nya vinklar och ta ett större grepp. Kom ihåg att du gärna får sticka ut lite, men ännu viktigare är att du håller dig till ett och samma ämne.

Vem är din läsare?

Hur insatt är din läsare i era produkter eller tjänster? Marknadsföring till befintliga kunder handlar ofta om att få dem att upptäcka fler av dina produkter eller tjänster eller att handla mer av produkter de redan köper.

Genom att analysera hur din målgrupp kommer till din hemsida eller era plattformar, vad de klickar runt på och gjorde innan de ens hamnade där, avslöjar mycket om vem din läsare är. Livsstil, ålder, kön, kost, res- eller träningsvanor är bara några saker som indikerar vad du behöver veta innan du sätter igång. Ju mer du vet om målgruppen, desto enklare blir det att pricka rätt.

Samla all data om din kunder på ett ställe med APSIS Profile Cloud - boka en kostnadsfri demo här

Att din produkt eller bransch uppfattas som tråkigt är ingen ursäkt

Så, vad kan du bjuda dina läsare på? Kunskap? Trender? Nyheter? Underhållning? Vill du att någon ska lyssna på dig måste du vara generös och värd att uppmärksamma.

Bildäck är inte ett särskilt sexigt köp för de flesta av oss. Snarare ett måste eftersom det är en förslitningsprodukt och du märker sällan någon större skillnad efter att du har gjort inköpet. Michelin Tiers nämns ofta som content marketings urmoder då de skapade sin världskända restaurangguide för fransmän som ville ha en destination till sin bilburna söndagsutflykt. Att ha en till synes ointressant produkt är alltså ingen ursäkt för att inte hitta ett gemensamt samtalsämne med din målgrupp. 

 

Skriv för nörden

Innan du skickar iväg din text, tänk på vem du verkligen vill ska läsa den. Då har du bra argument för kolleger och chefer som tittar enbart på hur många som har läst, eller delat den. Effekten inom framförallt B2B är ofta inte hur många som läser ditt inlägg. Det kanske räcker med att ett fåtal läsare, som sedan gör fler eller större affärer. 

Att vara lite nördig och vara expert inom ett smalt område är det många som vill och uppskattar. Att ge få ”experter” insikter och nyheter kring din bransch är en underskattad roll som många missar. Ta till exempel fotoentusiasten som lägger ner timme efter timme på research online inför minsta köp.

 

Håll ämnet vid liv

När du har valt ett ämne att skriva om gäller det att repetera och variera kring samma ämne. Tänk framåt och försök dela upp dina idéer för att kunna dra ut på samtalsämnet över tid. Portionera ut genom att ge tips, visa extern fakta, berätta om andra som delar samma samtalsämne, hitta auktoriteter som till exempel forskare eller andra nyheter att dela med dig av. Leta och dela information och filmer som visar att ditt område är viktigt och intressant. Ett inlägg gör sällan skillnad. Det gäller att orka hålla ut och trumma på.

 Tips för att skapa engagerande content

• Skriv om något som kunden har användning för, exempelvis en guide till en produkt, tjänst eller en analys av din bransch.

• Länka till intressanta artiklar, sidor eller filmer som berör ditt ämne.

• Skriv om trender inom området.

• Storytelling – tala till hjärtat och med känsla. Bjud på en bra berättelse om ämnet som skapar engagemang.

• Låt en befintlig kund ge tips och råd.

Så lyckas du i praktiken

1. Ta fram en strategi

Vem vill du nå, vad vill du berätta om, vilket mervärde kan du ge mottagaren, vilka kanaler ska användas och hur mäter du framstegen.

2. Skapa bra innehåll

Gör en redaktionell panering med vad, hur och när. Riktigt bra innehåll som är underhållande, lärorikt eller lovar något nytt är nyckeln till framgångsrik content marketing. 

3. Publicera regelbundet

Hur ofta du publicerar beror på vilken kanal du väljer. Gör gärna ett schema för 3-6 månader där du planerar vad du ska publicera och när. Det är bättre att avstå ett inlägg än att lägga ut något som inte håller hela vägen.

4. Var inte rädd för att experimentera

Välj ut ett par områden att utveckla under en tidsperiod och fokusera på dessa.

 

 

 

Det här inlägget är skrivet av Patrik Asterhag, Byråchef på Basunera och tillhandahåller den nya tjänsten GetContent.se